Dyrektor Still: Branża FMCG będzie kształtowana głównie przez sieci handlowe oraz markety

Branża FMCG będzie kształtowana głównie przez sieci handlowe oraz markety. Dla dostawców wózków widłowych wiąże się to przede wszystkim z koniecznością sprostania ich potrzebom zatowarowania w szerszy asortyment - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Szymon Smal, Regionalny Dyrektor Handlowy w firmie STILL Polska.
W jego opinii, w najbliższej przyszłości coraz większe znaczenie dla sieci spożywczych będzie miała zdolność dostarczania większej różnorodności asortymentów w mniejszych ilościach, tzn. reorganizacja magazynów regionalnych zaopatrujących sklepy w danym regionie i dostosowanie ich do kompletacji zamówień w produkty o dużo większym zróżnicowaniu. W związku z tym zmienią się potrzeby sprzętowe: wzrośnie zapotrzebowanie na wózki kompletacyjne typu man-up na terenie magazynu, kompletacja będzie musiała przebiegać na kilku poziomach, a magazynowanie jednostek pełnopaletowych na wyższych poziomach magazynu.
Znaczenia nabierze także uwzględnienie elektronicznych systemów wspomagających optymalizację lokalizacji według asortymentu o różnej rotacji. Coraz większy nacisk zostanie położony na inteligentne systemy komputerowe myślące za operatora: skąd pobrać i dokąd dostarczyć daną jednostkę paletową. - W tym przypadku istotne jest zaplanowanie magazynu już na etapie projektowania tak, aby była możliwość zainstalowania chociażby systemu RFID w posadzce, ścieżki indukcyjnej służącej do prowadzenia wózka czy odpowiedniej konstrukcji poszycia magazynu, aby uzyskać lepszy zasięg wewnętrznego sygnału sieci WiFi do komunikacji wózka z komputerem wysyłającym polecenia i odbierającym sygnały o lokalizacji maszyny i palety. Do tego dochodzi również nowatorski system Fleet Data Services, automatycznie wysyłający sygnały o usterkach w wózku widłowym bezpośrednio do serwisu STILL bez udziału czynnika ludzkiego - mówi Szymon Smal.
Z kolei w firmach produkcyjnych zauważyć będzie można szersze zastosowanie zestawów transportowych, optymalizujących dostawę komponentów na produkcję oraz dostarczających produkty z linii na magazyn. Kolejnym trendem, związanym z możliwością zastosowania systemu podwójnej podłogi „double-stock" w naczepach samochodów ciężarowych, będzie wzrost zainteresowania wózkami niskiego unoszenia obsługujących dwie palety jednocześnie. Wózki typu SD i EXD z unoszeniem wstępnym i masztem podnoszącym na wysokość 1500mm posiadają funkcję niezależnego odstawienia jednej palety w pierwszej lokalizacji, a drugiej w innym miejscu. Wzrośnie także efektywność wykorzystania wózków wysokiego składowania np. FM-X oraz wykorzystanie elementów wspomagających typu kamera na widłach, programator wysokości czy wskaźnik wysokości. Użytkownicy będą zwracać większą uwagę na oszczędności wynikające z inwestycji w tego rodzaju rozwiązania, a nie tylko na dodatkowe koszty związane z zakupem.
Branża FMCG coraz większy nacisk kładzie na elastyczność oraz outsorcing serwisowy. Kluczowe w tym aspekcie są czas reakcji oraz przeniesienie odpowiedzialności za sprawność sprzętu na dostawcę. Wiodące firmy z branży intralogistyki już są gotowe do sprostania tym oczekiwaniom bez dodatkowych kosztów w ramach np. umowy full service. Nie mniej istotna jest także elastyczność dostarczania sprzętu na wynajem krótkoterminowy i sezonowy w odpowiedniej konfiguracji. Stąd dostosowanie się firm z branży wózków widłowych i decentralizacja siedzib oraz magazynów wynajmu.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!