Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

ECC 2016: Polskie firmy stać na ekspansję zagraniczną

O warunkach, jakie muszą spełnić polskie przedsiębiorstwa, aby z powodzeniem prowadzić ekspansję zagraniczną, a także o tym czego oczekują od parterów i agend rządowych, dyskutowano podczas panelu „Ekspansja zagraniczna polskich firm” na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

ECC 2016: Polskie firmy stać na ekspansję zagraniczną
fot.PTWP

Dyskusje prowadził Krzysztof Jedziniak, senior ekspert A.T. Kearney Sp.z.o.o. Rozpoczął od podkreślenia imponującego wzrostu eksportu w latach 2007-2014. Pierwszym omawianym tematem były czynniki, które doprowadziły do tak dużego wzrostu, a także co jeszcze mógłby robić rząd, aby utrzymać wzrostową tendencję eksportu. Jak podkreślił Janusz Piechociński, były wicepremier, polski biznes idzie w świat. Świadczyć ma o tym wzrost udziały eksportu w polskim PKB, który wzrósł przez ostanie 25 lat z 20 do 50 proc. Równocześnie zaznaczył, że ekspansja zagraniczna nie jest dla każdego, gdyż jest to przedsięwzięcie drogie. - Aby zatrudnić przedstawiciela handlowego na ciekawym rynku np. w Indonezji czy Malezji, trzeba wydać w skali roku 600 tys. złotych. Do tej sumy należy dodać koszt biura w dobrej lokalizacji. Mała firma nie może sobie na to pozwolić. Dlatego każda firma najpierw musi robić biznes w skali lokalnej, potem regionalnej, a następnie narodowej. Dopiero później przychodzi czas na wypuszczanie macek do państw położonych bliżej – mówił Janusz Piechociński.

W jego opinii zbliżają się trudne czasy dla eksporterów. Ma to wynikać przede wszystkim z kryzysu na rynku chińskim, wyborów w USA, brexitu, który jego zdaniem jest coraz bardziej prawdopodobny, a także kryzysu w Brazylii i kilku innych istotnych dla nas rynkach. W jego opinii kryzys spowodowany spowolnieniem w Chinach będzie o wiele bardziej dotkliwy, niż poprzedni wynikający z załamania rynku nieruchomości w Stanach Zjednoczonych, bo dotyka realnej gospodarki. - Moim zdaniem pierwszą zasadą powinno być, że każdy kto zainwestował w Polsce jest mile widziany i pożądany. Równocześnie przeceniamy to co może zrobić państwo. Należy pamiętać, że przez ostatnie 10 lat nasza gospodarka została bardzo umiędzynarodowiona. Należy w każdym dostrzegać partnera, który może coś od nas kupić lub nam coś interesującego sprzedać – podkreślał były wicepremier i minister gospodarki. Równocześnie przestrzegał, że polskie firmy na rynkach zagranicznych nie powinny konkurować ze sobą nawzajem. Doskonałym przykładem takiej nierozsądnej walki są nasze mleczarnie, które na rynkach zagranicznych walczą ze sobą głównie ceną. Niestety wiele polskich przedsiębiorstw walczy ze sobą na rynkach zagranicznych. Chcąc zdobyć kontrakt na rynkach np. afrykańskim, polskie mleczarnie walczą ze sobą przedewszystkim ceną. Skutkuje to tym, że zagraniczny kontrahent zwracając się do jakiegoś polskiego dostawcy, lub go szukając, zawsze zaczyna negocjacje od najniższej wcześniejszej oferty – mówił Janusz Piechociński. Skutkuje to coraz większym spadkiem cen i przychodów dla eksporterów, ale także dla polskich rolników. - Wiem, że w niektórych rejonach polski wschodniej, cena mleka spadła już nawet do 60 groszy za litr – mówił były wicepremier. W jego opinii, w efekcie takiego podejścia eksport staje się coraz mniej dochodowy, a ekspansja zagraniczna coraz bardziej kosztowna. Działając w ten sposób, firmy same poniekąd doprowadzają do zmniejszenia swojej marży. Należy dodatkowo pamiętać, że decydując się na eksport w dalsze rejony świata, jakimi jest Afryka czy Azja, uwzględnić należy koszt i czas transportu i logistyki. - Te koszty dodatkowo zmniejszają zyskowność eksportu – zauważył Piechociński.

więcej informacji:

EEC 2016 RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.185.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.