Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2015: Polska żywność na świecie – pełna relacja z panelu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 24-04-2015, 15:53
EEC 2015: Polscy producenci żywności wciąż mają pomysły na rozwój eksportu
fot. PTWP

Ubiegły rok nie był zły dla eksporterów polskiej żywności. Producenci i dystrybutorzy zwiększają sprzedaż do krajów UE oraz poszukują alternatywnych rynków zbytu. Walczą o markę „Polska” i chcą konkurować nie tylko ceną, ale jakością i innowacyjnością – wynika z panelu „Polska żywność na świecie”, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak potwierdził Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego, towary, które zostały objęte embargiem stanowiły 2/3 polskiego eksportu na rynek rosyjski. Eksportowaliśmy tam głównie: owoce i przetwory – 800 tys. ton, z tego 700 tys. ton jabłek (55 proc. całego eksportu jabłek trafiło na rynek rosyjski); warzywa i przetwory – 400 tys. ton, co stanowiło około 40 proc. całego polskiego eksportu tych produktów; mięso – 70 tys. ton, w tym ok. 35 tys. ton wieprzowiny (8 proc. eksportu); 50 tys. ton przetworów mleczarskich, w tym 25 tys. ton serów.

- Ubiegły rok nie był zły dla eksporterów polskiej żywności. Mimo utraty rynku rosyjskiego, zwiększyliśmy sprzedaż na rynku krajowym oraz eksport do krajów unijnych, a nasi przedsiębiorcy aktywnie poszukują nowych rynków zbytu – powiedział Lucjan Zwolak.

Przypomniał także o trzech unijnych mechanizmach wsparcia dla producentów owoców i warzyw. - Według naszej opinii, mechanizmy te były spóźnione, a pomoc była niewystarczająca. Jednak ostatecznie, w przypadku jabłek, objęły one 250 tys. ton. Programy te dały sadownikom komfort, że nie muszą podejmować nerwowych działań, że mogą w miarę spokojnie walczyć o nowe rynki. To między innymi było powodem, że ceny jabłek wróciły już faktycznie do poziomów sprzed roku. Na niektóre odmiany jabłek ceny są na poziomie 1,50 zł / kg i wyżej. Widać też, że maleje zainteresowanie naszymi działaniami antykryzysowymi – potwierdził Zwolak.

Podkreślił jednak, że – według oceny ARR – działania unijne zostały przeprowadzone za późno i w ograniczonym zakresie, szczególnie w porównaniu z innymi krajami, które dostały większą pomoc, a mają niższą produkcję i eksport od Polski.

- Zakładamy, że sprawdzi się stare przysłowie – „co nas nie zabije, to nas wzmocni” - dodał.
Zdaniem Lucjana Zwolaka, aby znaleźć zbyt na odmiany jabłek uprawiane w Polsce trzeba – po pierwsze – promować je w kraju. W tym celu prowadzimy wieloletnie działania, takie jak „Owoce w szkole”.

- Drugi pomysł na zagospodarowanie polskiej produkcji jabłek dwukolorowych to szukanie nowych rynków zbytu. W tym sezonie były to m.in. kraje arabskie i Azja Wschodnia – dodaje wiceprezes ARR.
Zaznacza także, że mamy dużą szansę eksportu jabłek do Chin i w tym celu organizowana jest kampania promująca jabłka dwukolorowe na tamtejszym rynku, m.in. na targach SIAL w Szanghaju, które odbędą się w maju.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 263) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH