Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

EEC 2016: Jak ocenić rozmiary polskiego eksportu rolno-spożywczego?

Polska eksportuje żywność – ale czy jest to sukces polskiego rolnictwa, czy raczej międzynarodowego handlu? Dr hab. Piotr Chechelski z Zakładu Ekonomiki Przemysłu Spożywczego w Instytucie Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przedstawił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, odbywającego się od 18 do 20 maja w Katowicach, opinię dotyczącą konsolidacji – znacznie odbiegającą od zazwyczaj głoszonych i często powielanych.

EEC 2016: Jak ocenić rozmiary polskiego eksportu rolno-spożywczego?
fot. Shutterstock

Jak stwierdził, konsolidacja w Polsce w przemyśle spożywczym cały czas postępuje – co potwierdzają dane gromadzone przez GUS. Jesteśmy ponad średnią europejską i cały czas proces konsolidacji następuje. To jeden element, ale jest i drugi:

- Jest 18 branż w przemyśle spożywczym, każda z tych branż jest bardzo zróżnicowana – mówił Piotr Chechelski. Mamy branże, które nie są już polskie: tytoniowa – ponad w 90 proc. przychodów, piwowarska – 80 proc. Ale są też branże, które są polskie. Tutaj można wymienić branżę drobiarską, mięsną czy mleczarską.

I zachodzą różne procesy. Niektóre dotyczą handlu.

Mamy 11 korporacji handlowych, które się mieszczą na liście 50 największych korporacji w świecie. Mają one w Polsce ok. 55 proc. – ale prowadzą też sieci franczyzowe, więc tak naprawdę ich udział jest jeszcze większy.

- My mamy dużo większy eksport, prowadzony przez sieci zagraniczne, niż cały eksport. Państwo się chwali, że rośnie eksport, a tak naprawdę nie jest to polski do końca eksport, to jest eksport wyprodukowany w Polsce – ocenił dr hab. Piotr Chechelski.

Jak podaje MRiRW, według wstępnych danych (GUS) w 2015 roku, wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 178,7 mld EUR i była o 7,8% większa niż rok wcześniej. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 13,2%, czyli był na takim samym poziomie jak w 2014 roku.

Z kolei wartość polskiego importu ogółem w 2015 roku wyniosła 175,0 mld EUR, co w porównaniu do poprzedniego roku oznaczało wzrost o 3,9%. Udział artykułów rolno-spożywczych w wartości całego polskiego importu stanowił 9,1% (w 2014 r.: 9,0%).

W 2015 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 23,6 mld EUR.

W 2015 roku pod względem wartości eksportowano głównie: mięso drobiowe, papierosy, czekoladę i przetwory zawierające kakao, wyroby piekarnicze i ciastkarskie (herbatniki, wafle, itp.), mięso wołowe, pszenicę, syropy cukrowe, mięso wieprzowe, ryby wędzone (głównie łosoś), sery i twarogi, pozostałe przetworzone i konserwowane mięso, soki owocowe (gł. sok jabłkowy), kawę, mrożone owoce, przetworzone i konserwowane ryby oraz karmę dla zwierząt. Wartość eksportu wymienionych wyżej towarów stanowiła 56% ogólnego wywozu towarów rolno-spożywczych z Polski.

Co ciekawe, wiele z tych towarów stanowi też ważne pozycje w imporcie.

I tak pod względem wartości, najważniejszymi towarami sprowadzanymi do Polski w 2015 roku były: mięso wieprzowe, makuchy sojowe, ryby świeże, czekolada i wyroby zawierające kakao oraz filety rybne. Ponadto, importowano również tytoń nieprzetworzony, syropy cukrowe, karmę dla zwierząt, kawę, świeże owoce cytrusowe, świnie, wyroby piekarnicze i ciastkarskie (w tym: herbatniki i wafle) orzechy i owoce przetworzone lub zakonserwowane, a także sery oraz banany. Import wymienionych wyżej towarów stanowił prawie połowę (47%) całkowitej wartości przywozu towarów rolno-spożywczych do Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

eksport RSS ALERT    /    eksport produktów rolnych RSS ALERT    /    polski eksport RSS ALERT    /    EEC 2016 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.245.237
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.