Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2016: Polscy przedsiębiorcy po raz pierwszy mierzą się z tematem sukcesji

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2016, 10:27
EEC 2016: Polscy przedsiębiorcy po raz pierwszy mierzą się z tematem sukcesji
Adam Chróścielewski, partner w Family Business Network w Deloitte, fot. PTWP

- W Polsce temat sukcesji pojawia się w debacie po raz pierwszy. Przedsiębiorcom polecamy, aby korzystać z wzorców z bardziej dojrzałych ekonomii: Francji, Anglii, Luksemburga czy Włoch, gdzie firmy rodzinne istnieją od setek lat - mówił Adam Chróścielewski, partner w Family Business Network w Deloitte podczas sesji „Firmy rodzinne w Europie” w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego EEC 2016 w Katowicach.

Adam Chróścielewski przyznał, że w sukcesji kluczowa jest zawsze myśl właściciela i podjęcie decyzji o rozpoczęciu tego procesu. Kolejnym etapem jest stworzenie precyzyjnego planu.

- Nie można generalizować, bo każda firma jest oddzielnym przypadkiem. Wciąż wielu przedsiębiorców odwleka decyzję, że w firmie, którą założyli 20 czy 25 lat temu, trzeba podjąć temat sukcesji. Są też jednak tacy, którzy doszli do wniosku, że nie chce im się dalej pracować i powierzają pieczę profesjonalnym menedżerom - dodaje.

Jak dodaje lider grupy Family Business Network, najważniejszym narzędziem planowania sukcesji jest konstytucja firmy rodzinnej.

- Jest to umowa wewnątrz rodziny, która reguluje w jaki sposób właściciel i jego następcy wyobrażają sobie zapewnienie dalszego działania firmy. Wokół tego konceptu budujemy otoczenie prawne w formie umów poprzez kwestie notarialne, uporządkowanie struktury. Nie jest ona usankcjonowana w polskim prawie, ale staramy się uregulować te kwestie żeby uniknąć nieprzewidywalnych sytuacji i zabezpieczyć się na przyszłość - dodał.

Pytany o najpopularniejsze i polecane przez Deloitte formy sukcesji, Chróścielewski wskazał, że dla wielu przedsiębiorców problemem jest już samo znalezienie sukcesora.

- W Polsce nie przyjęły się na razie takie formy sprzedaży jak fundacje czy trusty rodzinne. Najczęściej mówimy o przekazaniu firmy w sposób naturalny młodszemu pokoleniu. Zastanawiamy się w jaki sposób ułatwić ten proces właścicielom i ich następcom - mówi Chróścielewski.

Poproszony o porównanie pozycji firm rodzinnych w Polsce i Niemczech, przedstawiciel Deloitte przyznał, że pozycji nie da się porównać.

- W Niemczech kooperacja między politykami a prywatnymi przedsiębiorcami jest szczególnie silna. W Polsce 78 proc. wszystkich firm stanowią firmy rodzinne. Wydawałoby się więc, że są one naturalnym partnerem dla państwa i politycy powinni je bardziej dostrzegać. Polskie firmy rodzinne zrzeszają się, bo chcą być silnym i słyszalnym głosem. Mamy przykłady konkretnych projektów przygotowywanych przez różnego rodzaju stowarzyszenia, które próbują wpływać na legislację czy prawo związane z dziedziczeniem. W Ministerstwie Rozwoju są zespoły, które odpowiadają za innowacyjność i próbują powoływać czy wdrażać programy skierowane do takich inicjatyw jak Rada Firm Rodzinnych. Jednak wszystkie te inicjatywy znajdują się na tak wczesnym etapie, że na ich końcową formę i efekty przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać - podsumował Chróścielewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 046) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.