Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2016: Wartości w firmach rodzinnych to nie tylko pusty slogan

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2016, 15:19
EEC 2016: Wartości w firmach rodzinnych to nie tylko pusty slogan
Dariusz Stasik, prezes W.P.I.P. Sp. z o.o., fot. PTWP

- Nie ma nic wspanialszego niż stworzenie grupy wartości, którymi kierują się właściciele i które pokazują na czym nam w życiu zależy. Te wartości nie są pustymi słowami czy sloganami, ale mogą być konkretnymi wskaźnikami jak postępować w danych sytuacjach - mówił Dariusz Stasik, prezes W.P.I.P. Sp. z o.o. podczas sesji „Firmy rodzinne w Europie” w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego EEC 2016 w Katowicach.

Według Dariusza Stasika magnesem do przejęcia odpowiedzialności za firmę rodzinną przez sukcesorów może być możliwość realizowania przez nich własnych marzeń i pragnień.

- Czasem sukcesja jest koniecznością ze względów wiekowych czy sytuacji zdrowotnej seniorów. Naturalna zmiana sukcesora powinna nastąpić w momencie kiedy poprzednik nie jest w stanie w danych realiach kontynuować działalności. Chodzi o generację, która nie obsługuje komputerów, oprogramowania ERP, która nie jest tak bystra w aplikacjach. Są to obszary, w których starsze pokolenie w naturalny sposób powinno ustąpić miejsca - dodał.

Jak podkreślił prezes Wielkopolskiego Przedsiębiorstwa Inżynierii Przemysłowej, sukcesja nie powinna jednak być kontynuacją, tylko otwarciem nowego rozdziału w firmie.

- Istotne jest żeby w momencie sukcesji zasilić firmę nowymi pracownikami, aby pomysły były realizowane w pewnej części w oparciu o nowe spojrzenie. Często stara gwardia, której myślenie związane jest z poprzednim prezesem jest w takiej sytuacji pełna obaw. W naszej firmie pracują w tej chwili cztery generacje. Są pracownicy budów z tzw. siwym wąsem, którzy bazują na dobrych praktykach i doświadczeniu, a z drugiej strony 20-latkowie kompletnie oderwani od punktualności, lubiący pracować po nocach. To zupełnie nowy potencjał i możliwości - dodał Stasik.

Jak dodał prezes W.P.I.P. firmy rodzinne coraz częściej sięgają po doświadczonych menadżerów i dyrektorów z korporacji. W branży budowlanej są to ludzie, którzy potrafią wprowadzić nowe metody, mają doświadczenie w realizacji dużych obiektów, ekspansji zagranicznej, przejmowaniu spółek.

Dariusz Stasik podał też przykład na to, że silne przywiązanie do wartości w firmie rodzinnej może stanowić istotną przewagę konkurencyjną. 

- Startując w jednym z projektów firmy BASF udało nam się wygrać z całą konkurencją największych koncernów światowych i wybudować największą fabrykę katalizatorów w Środzie Śląskiej. Okazało się, że BASF jest w swoich korzeniach firmą rodzinną. Zależało im żebyśmy naprawdę zaangażowali się w ten projekt, dlatego musieliśmy zobowiązać się, że w tym samym czasie nie podejmiemy żadnego innego wyzwania o podobnej skali i znaczeniu. Taki mechanizm jest możliwy tylko z firmą rodzinną i tylko w bezpośredniej rozmowie z właścicielem tej firmy, który taką męską decyzję podejmie - dodał.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH