Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2016: Własciciel firmy nie powinien na siłę wciągać swoich dzieci do biznesu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2016, 12:06
EEC 2016: Własciciel firmy nie powinien na siłę wciągać swoich dzieci do biznesu
Artur Czepczyński, prezes zarządu ABC-Czepczyński Sp. z o.o., fot. PTWP

- Uważam, że dzieciom należy dać wybór. Jeżeli biznes rozwinie się do dużej skali powstaje pytanie czy potomkowie będą spełniać pewne standardy fachowości, które już w tej firmie są - mówił Artur Czepczyński, prezes zarządu ABC-Czepczyński Sp. z o.o. podczas sesji „Firmy rodzinne w Europie” w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego EEC 2016 w Katowicach.

Artur Czepczyński jest członkiem Rady Firm Rodzinnych przy Konfederacji Lewiatan, która na początku 2016 roku przedstawiła postulaty dotyczące systemowego ułatwienia procesu dziedziczenia firmy w momencie śmierci właściciela.

- Do napisania tego dokumentu skłoniło nas wiele tragicznych historii z naszego życia biznesowego.  W małej, jednoosobowej działalności nie jest to wielki problem, ale gdy firma jest duża, w momencie śmierci właściciela NIP umiera razem z nim. Na wiele przedsiębiorstw działa to miażdżąco. Jeżeli w branży paliwowej ktoś miał na siebie koncesję to ona wygasa z chwilą śmierci właściciela. Znamy przypadki gdzie ojciec na łożu śmierci musi podpisywać dokumenty żeby córka lub syn mogli dokonać wypłat. Są to sytuacje dramatyczne- dodał.

Prezes zarządu spedycyjnej firmy ABC-Czepczyński przyznał, że większość przedsiębiorców wciąż wykazuje się krótkowzrocznością i nie dostrzega tego problemu.

- Wiele firm zatrudniających 200-300 osób osiągających kilkadziesiąt milionów obrotu wciąż prowadzonych jest w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. I to jest wielki problem. W którymś momencie, gdy moja firma zatrudniała około stu osób, spytałem głównej księgowej: co się stanie jak będę miał wypadek. Okazało się, że pracownicy w następnym miesiącu nie dostaliby pensji. Uświadomiłem sobie wtedy, że firmę trzeba przekształcić i szybko to zrobiłem - opowiadał Czepczyński.

W dalszej części debaty prezes zarządu ABC-Czepczyński skrytykował postępowanie niektórych właścicieli firm, których cechuje, jak to określił, folwarczny styl zarządzania.

- Często bywa tak, że właściciel, który jest wizjonerem, stworzył tę firmę od podstaw i zarządza nią autorytarnie ma problem z przekazaniem władzy w nowe ręce.  A menedżerowie, młodzi ludzie z dużych firm nie chcą przechodzić do tych małych. Boją się, bo widzą, że właściciel chce dalej "trzymać wajchę" i nie dopuści do profesjonalizacji zarządu - dodał.

Jednak zdaniem Czepczyńskiego przed profesjonalizacją nie ma odwrotu. Jak dodał, polskie firmy, które chcą się rozwijać i wchodzić na rynki zagraniczne, muszą dopuścić do biznesu ludzi, którzy będą wspierać właściciela w działaniach sprzedażowych, marketingowych czy PR.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.