Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2017: eksport do Chin wciąż jest problemem

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 11-05-2017, 19:05
EEC 2017: eksport do Chin wciąż jest problemem
fot. pixabay.com

Polska jest ważnym partnerem Chin w Europie Środkowo-Wschodniej. Obie strony skorzystają na tej współpracy - przekonywali prelegenci dwóch debat dotyczących relacji gospodarczych Chiny-Polska, które odbyły się 11 maja podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Relacje polsko-chińskie rozwijają się i polepszają, zarówno polityczne, jak i gospodarczo - stwierdziła podczas EKG 2017 Liu Lijuan, radca ekonomiczno-handlowy Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

Wyraźnie widać to na przykładzie liczby chińskich inwestycji w Polsce. Jak wskazał Wojciech Fedko, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ubiegły rok przyniósł więcej takich inwestycji niż łącznie przez ostatnie 15 lat. Import wzrósł o 15 proc. Gorzej prezentowały się za to wyniki eksportu. Co zrobić, aby go zwiększyć i które branże są perspektywiczne?

- Chcielibyśmy poszerzać dostęp do rynku chińskiego. W ubiegłym roku udało się otworzyć rynek na jabłka. Mamy nadzieję otworzyć rynek na polską wieprzowinę. To być może nieco zmieni strukturę i wolumen polskiego eksportu. Liczymy też na współpracę w obszarze nowych technologii. Mamy tu do zaoferowania z dziedziny smart cities czy nowych technologii - mówił Maciej Fałkowski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Zdaniem prelegentów sprawdzić mogą się jednak wszystkie branże wskazane w planie Morawickiego. - Mamy w planie Morawickiego 12 strategicznych branż rozwojowych. Wszystkie je można nanieść na Chiny. Oczywiście nie jest to łatwe, ani nie da się tego zrobić szybko - zaznaczał Wojciech Fedko. Uczestnicy kongresu zwracali przy tym uwagę na duży potencjał współpracy regionalnej, a także znaczenie kwestii związanych z infrastrukturą i logistyką.

Zaznaczono, że dla małych i średnich firm może wystąpić problem skali. Mogą np. nie nadążyć z produkcją. Dlatego - zdaniem Andrzeja Pieczonki, byłego konsula ekonomicznego RP w Szanghaju - tam, gdzie to możliwe, należy tworzyć kluby eksporterów do Chin. Takie działania ułatwią też pozyskiwanie informacji z tego kraju, co jest niezwykle istotne przy prowadzeniu biznesu. Należy również stawiać na organiczny model pracy.

Podczas debaty poruszono kwestię chińskiej waluty. O jej rosnącej roli w Europie mówiła Sue Anne Tay, Director of China and RMB Internationalisation, HSBC Group. - Juan zyska na znaczeniu i doradzamy klientom, by byli na niego gotowi i rozważyli jego wykorzystanie. Dla tego regionu jego znaczeni będzie rosło - tłumaczyła przedstawicielka HSBC Group. Jej zdaniem nie należy się obawiać aprecjacji waluty.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH