Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2017: eksport do Chin wciąż jest problemem

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 11-05-2017, 19:05
EEC 2017: eksport do Chin wciąż jest problemem
fot. pixabay.com

Polska jest ważnym partnerem Chin w Europie Środkowo-Wschodniej. Obie strony skorzystają na tej współpracy - przekonywali prelegenci dwóch debat dotyczących relacji gospodarczych Chiny-Polska, które odbyły się 11 maja podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Relacje polsko-chińskie rozwijają się i polepszają, zarówno polityczne, jak i gospodarczo - stwierdziła podczas EKG 2017 Liu Lijuan, radca ekonomiczno-handlowy Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

Wyraźnie widać to na przykładzie liczby chińskich inwestycji w Polsce. Jak wskazał Wojciech Fedko, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ubiegły rok przyniósł więcej takich inwestycji niż łącznie przez ostatnie 15 lat. Import wzrósł o 15 proc. Gorzej prezentowały się za to wyniki eksportu. Co zrobić, aby go zwiększyć i które branże są perspektywiczne?

- Chcielibyśmy poszerzać dostęp do rynku chińskiego. W ubiegłym roku udało się otworzyć rynek na jabłka. Mamy nadzieję otworzyć rynek na polską wieprzowinę. To być może nieco zmieni strukturę i wolumen polskiego eksportu. Liczymy też na współpracę w obszarze nowych technologii. Mamy tu do zaoferowania z dziedziny smart cities czy nowych technologii - mówił Maciej Fałkowski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Zdaniem prelegentów sprawdzić mogą się jednak wszystkie branże wskazane w planie Morawickiego. - Mamy w planie Morawickiego 12 strategicznych branż rozwojowych. Wszystkie je można nanieść na Chiny. Oczywiście nie jest to łatwe, ani nie da się tego zrobić szybko - zaznaczał Wojciech Fedko. Uczestnicy kongresu zwracali przy tym uwagę na duży potencjał współpracy regionalnej, a także znaczenie kwestii związanych z infrastrukturą i logistyką.

Zaznaczono, że dla małych i średnich firm może wystąpić problem skali. Mogą np. nie nadążyć z produkcją. Dlatego - zdaniem Andrzeja Pieczonki, byłego konsula ekonomicznego RP w Szanghaju - tam, gdzie to możliwe, należy tworzyć kluby eksporterów do Chin. Takie działania ułatwią też pozyskiwanie informacji z tego kraju, co jest niezwykle istotne przy prowadzeniu biznesu. Należy również stawiać na organiczny model pracy.

Podczas debaty poruszono kwestię chińskiej waluty. O jej rosnącej roli w Europie mówiła Sue Anne Tay, Director of China and RMB Internationalisation, HSBC Group. - Juan zyska na znaczeniu i doradzamy klientom, by byli na niego gotowi i rozważyli jego wykorzystanie. Dla tego regionu jego znaczeni będzie rosło - tłumaczyła przedstawicielka HSBC Group. Jej zdaniem nie należy się obawiać aprecjacji waluty.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.