Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2017: Firmy rodzinne (pełna relacja)

  • Autor: Jakub Szymanek / portalspozywczy.pl
  • Data: 16-05-2017, 13:17
EEC 2017: Firmy rodzinne (pełna relacja)
Debata "Firmy rodzinne", fot. PTWP

Sposób działania i zarządzania firmą, kultura i wartości przekazywane z pokolenia na pokolenie, sukcesja – to jedne z wielu zagadnień, o których dyskutowano w trakcie debaty „Firmy rodzinne” podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Firma rodzinna nawet duża, z wieloma sukcesami, może wpaść w kłopoty. Powody kryzysu zdarzają się różne jak np. problemy zdrowotne właściciela lub błędne decyzje, które wpędzają firmę w tarapaty finansowe. Często przychodzi wówczas na myśl sprzedaż projektu lub poszukiwanie inwestora, co w przypadku firm będących w dołku nie jest łatwe. Takie spółki często określane są jako „firmy niechciane”.

– Firma rodzina jest projektem, który ciężko wpisać w pewien schemat. Często jest zarządzana przez różne osoby na różnych płaszczyznach, co może powodować błędnie podejmowane decyzje. Pojawiają się kłopoty organizacyjne. Taką firmę trudno później sprzedać lub znaleźć inwestora. W Polsce jest bardzo dużo firm kosmetycznych, znacznie więcej niż w innych państwach. Te firmy dobrze prosperują i nie chcą sprzedawać swoich udziałów obcym kapitałom. Takie spółki są łakomym kąskiem dla inwestora. Z kolei te źle funkcjonujące mają z tym problem. Chcąc być atrakcyjnym dla zagranicznego inwestora, trzeba umiejętnie zarządzać firmą – ocenił Henryk Orfinger, prezes zarządu Dr Irena Eris SA.

W trakcie spotkania zwrócono uwagę na charakterystyczne dla firm rodzinnych przekazywanie wartości i tradycji rodzinnych, które różnie mogą być interpretowane przez kolejne pokolenia.

– Każde pokolenie różni się od siebie. Najważniejsze jest przekazywanie wiedzy i wartości między pokoleniami i umiejętność pracy ze sobą. Rodzina jest wartością. Wychowywanie na przestrzeni dziejów nie zmieniło się znacznie. Jeśli ktoś został wychowany w duchu rodzinnym, to przełoży się na jakość firmy rodzinnej i jej funkcjonowanie z pokolenia na pokolenie – stwierdził Michał Leszek, członek zarządu Lechpol Electronics Sp. z o.o.

Kolejnym ważnym zagadnieniem poruszonym w trakcie dyskusji dotyczącym firm rodzinnych była sukcesja, która przyjmuje różne formy jak np. fundacja, fundusz powierniczy czy sprzedaż firmy potomkom. Nina Dobrzyńska, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, wskazała, które zasługują na szczególną uwagę na polskim rynku.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.