Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2017: Polska może stracić na światowym powrocie do protekcjonizmu

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 11-05-2017, 19:10
EEC 2017: Polska może stracić na światowym powrocie do protekcjonizmu
fot. PTWP

Obserwowane na całym świecie nasilenie tendencji protekcjonistycznych może być odczuwalne przez Polską gospodarkę - to jeden z wniosków dyskusji podczas debaty „Globalne porozumienia czy protekcjonizm?” w trakcie IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Jeżeli obecny porządek ekonomiczny się zachwieje, to Polska będzie jednym z krajów, który straci - przestrzegał podczas debaty Janusz Reiter, były ambasador RP w Niemczech i USA i szef rady fundacji Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Jego zdaniem groźbą rozwoju takiego scenariusza może być polityka prezydenta USA Donalda Trumpa. - Nie doceniamy znaczenia tego, co się dzieje w Stanach Zjednoczonych - mówił Reiter i przypominał: Kilka lat temu obserwowaliśmy demonstracje antyglobalistów w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, które często szły pod hasłami antykapitalistycznymi. Teraz ci ówcześni demonstranci mają sojusznika – prezydenta Donalda Trumpa i znaczną część amerykańskiego społeczeństwa - mówił Janusz Reiter.

Zdaniem uczestników panelu, dalszy rozwój tendencji protekcjonistycznych może oznaczać wojny handlowe, na których Polska, która jest jednym z największych beneficjentów globalizacji, może tylko stracić. - Nie wierzę w wybuch wojen handlowych. Oceniam to ryzyko na jakieś 5-10 proc. - stwierdził Ignacy Morawski, założyciel i dyrektor Spot Data. Jego zdaniem polska gospodarka wsparta jest na dwóch filarach – produkcji i usługach dla biznesu.

-Polskie spółki są elementami globalnego łańcucha tworzenia wartości dodanej. Odchodzimy już od prostej produkcji i najprostszych usług dla biznesu. Dziś wielkie korporacje przenoszą do Polski część swoich działalności. To siła napędowa polskiego wzrostu - ocenił Morawski.

W jego opinii, zagrożeniem dla Polski może być połączenie dwóch czynników. Pierwszy to miękka presja na zagraniczne firmy, by nie przenosiły do Polski miejsc pracy, którą mogliśmy zaobserwować podczas francuskiej kampanii wyborczej. Nie należy zatem, jego zdaniem, oczekiwać regulacyjnych barier handlowych, a właśnie takich miękkich tendencji protekcjonistycznych. Drugim czynnikiem jest polska tendencja, „żeby sobie samemu zrobić krzywdę”. - Rozmawiam z biznesmenami i wykazują oni dużo większe zaniepokojenie niż jeszcze 2-3 lata temu. Dobry wizerunek Polski jeszcze się nie załamał, ale już drży w posadach - przestrzegał Morawski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.