Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2018: Perspektywy branży rolno-spożywczej na rynkach zagranicznych (relacja+foto)

  • Autor: Paulina Mroziak, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2018, 13:01

Strona 5 z 8

- Przez 10 lat handlu z Wielką Brytanią, osiągnęliśmy pewien pułap w eksporcie produktów brandowych Coliana. Ale nie mogliśmy wyjść poza półki etniczne. Także ze względu na nazewnictwo. Grześki, Śliwka Nałęczowska czy Jeżyki – te słowa ciężko przechodziły przez gardła Brytyjczyków, nawet po przetłumaczeniu. Obecnie wprowadzamy te same produkty, ale pod marką Elisabeth Shaw. To jest też taka nasza odpowiedź na ewentualne zagrożenia. Zdobyliśmy już półki mainstreamowe, z bardzo dobrym skutkiem. A to dopiero początek naszej ekspansji – mówił Piotr Grochowski.
- Liczymy na to, że zapowiadane wyjście Wielkiej Brytanii z UE zakończy się tzw. „soft Brexitem”. Czasu zostało niewiele, a pytania przedsiębiorców – zarówno eksporterów, jak i rodzimych firm, zostają bez odpowiedzi władz brytyjskich – komentował.

- Wzrost eksportu żywności do UE jest coraz bardziej widoczny. Jego dynamika w 2017 roku była nawet większa niż w ostatnich latach, więc ten protekcjonizm nie jest na razie przełożeniem na realne dane – podkreśliła Katarzyna Kowalska, wiceprezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE).

Jak przyznała, aby zminimalizować ryzyko eksportowe w UE, warto pomyśleć o dywersyfikację kierunków eksportu o kraje rozwijające się, np. na rynku azjatyckim i afrykańskim. Tam drzemie ogromny potencjał. 

- Polska żywność trafia do 70 krajów świata, a KUKE ubezpiecza 108 krajów. Zatem jest jeszcze sporo do zrobienia. Upatrujemy wielkich szans na światowy sukces polskiej żywności. W ostatnim czasie sporo mówi się o sukcesie eksportowym branży meblarskiej – żywność osiąga naprawdę duże sukcesy i może się stać ikoną polskiego eksportu. W samym portfolio KUKE branża spożywcza – jest drugim największym klientem – po branży budowlanej – mówiła.

Unia Europejska szuka nowych rynków zbytu. – To zupełnie logiczne – podkreślił Andrzej Gantner. – Nie podpisując kolejnych umów o wolnym handlu, Unia wyautowałaby się ze światowej gospodarki i zadusiłaby się w środku. Trzeba szukać nowych możliwości na zewnątrz – mówił.

Jak zaznaczył, problemem UE to 27 krajów, dla których otwarcie się na nowe rynki oznacza zupełnie co innego. – Czym innym jest otwarcie się UE na Japonię dla Polski, a czym innym – np. dla Czech. Jedno jest pewne to bogaty i rozwinięty rynek, który poszukuje żywności naturalnej i ekologicznej – mówił. Zdaniem Gantnera trudno powiedzieć co będą oznaczały dla Polski umowy o wolnym handlu z poszczególnymi nowymi krajami. – Trzeba podkreślić, że same umowy o wolnym handlu nie zapewnią eksporterom nie wiadomo jakich nowych zysków. Ale wszyscy podkreślają, że bez tych umów, ranga gospodarcza Unii Europejskiej w świecie będzie spadać i Unia zbliży się do kolejnego kryzysu. Trzeba to zrobić, choć – z drugiej strony – podpisanie umowy z Nową Zelandią budzi panikę wśród mleczarzy. To ogromny rynek dla tej kategorii produktów, niezwykle konkurencyjny cenowo. Nic nie jest czarno-białe – dodał.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 949) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.