Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

EEC 2019: Sukcesja przesłanką do przyspieszenia konsolidacji firm spożywczych

Na polskim rynku spożywczym widać przyspieszenie procesu konsolidacji, a jedną z przesłanek do konsolidacji może być np. sukcesja. Ponad 80 proc. firm działających w Polsce wciąż należy do pierwszego pokolenia właścicieli, dlatego wydaje się, że sukcesja jest jednym z głównych czynników, które w tym kontekście mogą decydować o przyspieszeniu konsolidacji w branży spożywczej.

EEC 2019: Sukcesja przesłanką do przyspieszenia konsolidacji firm spożywczych
Piotr Grauer, Elżbieta Kopytko-Wojciechowska fot. PTWP

Z naturalnych przyczyn nie ma jednak wypracowanych dobrych praktyk dotyczących sukcesji na polskim rynku.

- Z naturalnych przyczyn w Polsce nie ma wypracowanych dobrych praktyk, bo z nielicznymi wyjątkami firmy rodzinne liczą sobie około 30 lat, więc teraz dopiero nadchodzi czas, gdy właściciele zaczynają zastanawiać się nad przekazaniem biznesu następcom. Badania na firmach w Europie Zachodniej pokazują, że tylko w około 30 proc.  przypadków sukcesja jest udana w pierwszym pokoleniu, zaś w drugim pokoleniu podobno w ok. 12 proc., czyli te wskaźniki nie są wysokie - mówiła Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem rolno-spożywczym w ING Bank Śląski podczas debaty "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji", która odbyła się w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC 2019) w Katowicach.

- Wydaje się, że w Europie proces sukcesji jest lepiej rozpoznany i właściciele tam mają większe wsparcie instytucjonalne i prawne, które ułatwiają przekazanie majątku. W Polsce były prowadzone badania ilu następców chciałoby przejąć firmę od swoich rodziców i wychodzi, że około 8 proc., więc rzeczywiście ten wskaźnik jest dość niski. Właściciele generalnie zdają sobie sprawę z problemu i wiedzą, że kiedyś będą musieli przekazać firmę następcom. Ważny jest czas, kiedy zacząć oraz plan. Co do czasu, to oczywiście ważne jest, żeby nie robić tego za późno. Proces sukcesji trwa bowiem około 5-10 lat i opiera się na tzw. 3xW, czyli przekazanie wiedzy i zdobycie kompetencji przez następców, przekazanie władzy i zarządzania w firmie oraz przekazanie faktycznej własności. Czasami, gdy jest kilku następców ważny jest podział zakresu obowiązków, zakresu wpływów w firmie i podziału majątku. Często trudno jest znaleźć sukcesora, dlatego właściciele decydują się na sprzedaż i poszukują inwestora, a kryterium często jest takie, aby to była inna firma rodzinna – dodała.

Piotr Grauer, dyrektor Działu Usług Doradczych, Grupa Deal Advisory KPMG, firmy która zajmuje się doradztwem m.in. przy transakcjach sukcesyjnych (czyli sprzedaży firm) podkreślił, że przy tych projektach jest cały wachlarz barier. - Pierwsza to taka, że w większości przypadków firmy te nie są przygotowane do procesu sprzedaży począwszy od prozaicznych rzeczy jak sposób prowadzenia dokumentacji i braki w tym zakresie , które utrudniają przeprowadzenie due-diligence, często też brak rachunkowości menedżerskiej utrudniający sensowną analizę firmy oraz struktury prawno-organizacyjne, bo wiele firm działa jako spółki jawne lub działalności gospodarcze, jest mnóstwo prywatnych aktywów i majątków, które do niczego nie będą potrzebne inwestorowi i które trzeba powydzielać – mówił.

więcej informacji:

konsolidacja RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    Piotr Grauer RSS ALERT    /    Elżbieta Kopytko-Wojciechowska RSS ALERT    /    ING Bank Śląski RSS ALERT    /    KPMG RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.174.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.