Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekonomiczny poniedziałek: Dlaczego bunt konsumencki w Polsce nie działa?

Ciechan, Tiger, IKEA - Coraz częściej obecne na polskim rynku marki żywności lub sieci handlowe stają się przedmiotami bojkotu konsumenckiego. Siłę rażenia tego narzędzia podważa najnowszy raport prof. Dominiki Maison z Uniwersytetu Warszawskiego. Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości: Polacy w niewielkim stopniu są skłonni, aby buntować się czy bojkotować marki. Co gorsza, osoby, który jednak decydują na tego rodzaju działania, nie bardzo wiedzą przeciwko czemu protestują.

Ekonomiczny poniedziałek: Dlaczego bunt konsumencki w Polsce nie działa?
ekonomiczny poniedziałek
fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 02-12-2019, 07:07

Na początku listopada prof. dr hab. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowała raport pod tytułem: "Dlaczego jako konsumenci się nie buntujemy?"

Poniżej prezentujemy streszczenie raportu z naciskiem na produkty żywnościowe oraz sieci handlowe. Raport dotyczył bowiem także m.in. marek odzieży i banków. Badania przeprowadzono w 2017 i 2019 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej odpowiednio 1041 i 1049 dorosłych Polaków.

Bojkot konsumencki na świecie i w Polsce

Na początku raportu prof. Maison przywołała dwa przykłady skutecznego bojkotu konsumenckiego z USA.

W 1995 roku Shell chciał zatopić nieaktywną platformę wiertniczą na Morzu Północnym. Jednak po silnej, negatywnej reakcji opinii publicznej i bojkocie ze strony konsumentów, koncern wycofał się ze swojej decyzji.

W 2010 roku wybuch na platformie Deepwater Horizon spowodował wyciek ropy i ogromną katastrofę ekologiczną w Zatoce Meksykańskiej. Skala zdarzenia wywołała szeroką akcję polegającą m.in. na nietankowaniu na stacjach BP, co spowodowało duży spadek sprzedaży paliw tej sieci. W efekcie koncern został zmuszony do podjęcia bardziej zdecydowanych działań, a akcja przeszła do historii jako jeden z najbardziej udanych bojkotów konsumenckich w USA.

Czy podobne przykłady społecznego wpływu na firmy miały miejsce także w Polsce? W styczniu 2014 roku LPP (właściciel m.in. marki Reserved) podjął decyzje, że nie będzie płacił podatków w Polsce, lecz w tzw. rajach podatkowych. Facebookowa grupa nawołująca do bojkotu firmy w ciągu trzech dni zebrała 10 tys. fanów. Okazało się, jednak, że LPP nie tylko nie poniosło strat finansowych, ale zarobiło jeszcze więcej - w styczniu 2014 r. spółka zanotowała wzrost sprzedaży o 29 proc. rok do roku.

Polak - Konsument odpowiedzialny?

Badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji Nienieodpowiedzialni.pl wykazały, że ponad połowa Polaków nie oczekuje od firm aktywności w zakresie działań na rzecz środowiska naturalnego i społecznego. W ocenie 59 proc. badanych głównym zadaniem firm jest zarabianie pieniędzy. Z drugiej strony 41 proc. ankietowanych opowiada się za aktywnym działaniem biznesu na rzecz społeczeństwa i środowiska.

więcej informacji:

ekonomiczny poniedziałek RSS ALERT    /    bojkot RSS ALERT    /    bojkot browaru Ciechan RSS ALERT    /    Dominika Maison RSS ALERT    /    LPP RSS ALERT    /    IKEA RSS ALERT    /    Tiger RSS ALERT    /    Ciechan RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    polscy konsumenci RSS ALERT    /    bunt konsumencki RSS ALERT    /    Marta Marczak RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • Piotr 2019-12-02 09:49:55
    Interesuje mnie źródło tych danych : #58 proc. badanych deklaruje, że zawsze zwraca uwagę na skład kupowanych produktów". Czy ktoś wie skąd te wyniki?
    • Jan 2019-12-03 10:00:00
      Na końcu jest informacja z jakiej strony jest badanie. Można wejść, i sobie całe przeczytać;]
  • arek 2019-12-03 14:29:08
    Przykład z LPP pokazuje że ludzie po prostu finalnie i tak wybiorą najlepszą ofertę. Salony LPP od początku istnienia mają ciekawe kolekcje i atrakcyjne ceny. To do ludzi przemawia najbardziej. A swoją drogą, to już wrócili do Polski i tutaj płacą podatki.
  • Pete 2019-12-03 16:29:38
    LPP tylko chwilowo płaciło podatek poza Polską z resztą sprawa była jawna i legalna. Teraz z tego co widziałem to 3 płatnik CITu w Polsce z sieci handlowych.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 95.217.88.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.