Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekonomiczny poniedziałek: Obiecujący początek roku na rynku M&A w branży spożywczej. 7 najciekawszych transakcji

Jak wynika z danych KPMG, w ostatnich dwóch latach znacznie wzrosła wartość i liczba transakcji M&A w branży spożywczej i handlowej w Polsce. 2019 rok także rozpoczął się bardzo obiecująco - nie ma tygodnia żebyśmy nie słyszeli o planach jakieś transakcji. Przygotowaliśmy zatem zestawienie planowanych przejęć ogłoszonych od początku stycznia.

Ekonomiczny poniedziałek: Obiecujący początek roku na rynku M&A w branży spożywczej. 7 najciekawszych transakcji
ekonomiczny poniedziałek
fot. shutterstock.com

Autor: PM, www.portalspozywczy.pl
Data: 22-02-2019, 15:27

W Polsce proces fuzji i przejęć w przemyśle spożywczych w ostatnim roku znacznie przyspieszył. Jednym z motywów sprzedaży firmy lub fuzji jest starzenie się właścicieli i związana z tym sukcesja.

- Polska jest wiodącym rynkiem jeśli chodzi o fuzje przejęcia w branży spożywczej i handlu w regionie środkowej Europy, jeżeli chodzi o wartość transakcji. W ostatnich dwóch latach znacznie wzrosła wartość i liczba transakcji - poinformował dyrektor w grupie Deal Advisory KPMG Piotr Grauer na odbywającym się w listopadzie w Warszawie Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Grauer stwierdził, że obecnie klimat do przejęć i fuzji w Polsce jest bardzo dobry. Powodów to sprzedaży firmy jest wiele, ale jednym z najistotniejszych będzie problem sukcesji.Kolejnym czynnikiem, który sprzyja konsolidacji jest rosnąca presja na płace. Proces ten następuje od 10 lat, ale w ostatnim okresie, krzywa wzrostu przyspiesza. W rezultacie premia kosztowa, która stanowiła przewagę Polski, w momencie wejścia naszego kraju do UE systematycznie maleje. Ponadto bezprecedensowym czynnikiem jest spadek skali bezrobocia i tylko duzi producenci mogą poradzić siebie z tym problemem poprzez automatyzację i robotyzację produkcji. Na branżę spożywczą duży wpływ mają koszty paliw.

- Motywów transakcji kupna-sprzedaży jest wiele. Np. może to być chęć wejścia w nowy rynek, zwieszenia sprzedaży, przejecie konkurenta czy obniżenia kosztów. Po stronie sprzedającego może być to problem sukcesji, chęć znalezienia partnera czy ratunek przed upadłością. A w przypadku inwestora finansowego może to być chęć zarobienia pieniędzy. Przede wszystkim transakcja musi być korzystna dla obu stron - podkreślał Piotr Grauer.

Poniżej 7 najciekawszych transakcji, o których informowaliśmy na łamach portalspozywczy.pl:

1. Francuski Compagnie Financière Européenne de Prises de Participation SA (Cofepp) złożył 21 stycznia 2019 roku wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na przejęcie kontroli nad Marie Brizard Wine & Spirits, producenta m.in. wódki Sobieski. Sprawa jest w toku.

więcej informacji:

przejęcia RSS ALERT    /    Piotr Grauer RSS ALERT    /    KPMG RSS ALERT    /    M&A RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    fuzje na rynku spożywczym RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    konsolidacja branży spożywczej w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • yzy 2019-02-25 09:56:08
    Joyfood był większą transakcją od przynajmniej jednej z tych, które tu wymieniliście. I FD Borkowski w końcu się sprzedały

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.121.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.