Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekonomiści: Efekty kalendarzowe podbiły sprzedaż detaliczną

- Przesunięcie terminu świąt wielkanocnych oddziaływało w kierunku obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej w marcu br. i jej znaczącego wzrostu w kwietniu - poinformował Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA.

  • Źródło

Autor: Credit Agricole
Data: 23-05-2019, 14:54

W ocenie analityka zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w kwietniu w cenach bieżących o 13,6% r/r wobec wzrostu o 3,1% w marcu.

- Było to wyraźnie powyżej naszej prognozy (10,0%) i konsensusu rynkowego (8,6%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w kwietniu do 11,9% wobec 1,8% w marcu - dodał.

Borowski wskazuje, że silne zwiększenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z wyższej sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (18,2% r/r w kwietniu wobec -10,4% w marcu) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (20,7% wobec -1,3%).

- Wzrost sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikał z innego układu świąt Wielkiejnocy. W 2019 r. miały one miejsce w drugiej połowie kwietnia, co sprzyjało dokonywaniu świątecznych zakupów w kwietniu. W 2018 r. przypadły one na przełom marca i kwietnia. W efekcie w ub. r. świąteczne zakupy zostały zrealizowane w drugiej połowie marca. Takie przesunięcie terminu świąt oddziaływało w kierunku obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej w marcu br. i jej znaczącego wzrostu w kwietniu - dodał.

Borowski zauważył, że dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu była wyraźnie wyższa od prognozy, uwzględniającej wpływ wspomnianych wyżej efektów kalendarzowych.

- Sygnalizuje to, że bardzo dobra sytuacja na rynku pracy i wysoki optymizm konsumentów (wspierany przez niskie ryzyko utraty pracy i zapowiedziany przez rząd pakiet fiskalny oznaczający silny wzrost transferów w postaci 13-tej emerytury i świadczeń w ramach programu 500+) oddziałują w kierunku wzrostu skłonności gospodarstw domowych do konsumpcji. Wsparciem dla takiej oceny jest odnotowany w ostatnich miesiącach wzrost 6-miesięcznej średniej kroczącej dla rocznej dynamiki sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku: "meble, RTV, AGD” z 8,3% r/r w styczniu do 14,0% w kwietniu oraz "pojazdy samochodowe, motocykle i części” (z 4,6% do 6,8%). Dzisiejsze wyraźnie lepsze od oczekiwań dane o sprzedaży detalicznej w kwietniu w połączeniu ze spodziewanym impulsem popytowym związanym z wypłatą 13-tej emerytury w maju br. stanowią silne wsparcie dla naszej prognozy wzrostu konsumpcji w II kw. (5,5% r/r, najwyżej od 2008 r.) - dodał.

więcej informacji:

Jakub Borowski RSS ALERT    /    Credit Agricole RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.129.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.