Ekonomiści: Efekty kalendarzowe podbiły sprzedaż detaliczną
- Przesunięcie terminu świąt wielkanocnych oddziaływało w kierunku obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej w marcu br. i jej znaczącego wzrostu w kwietniu - poinformował Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA.
-
Źródło
W ocenie analityka zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w kwietniu w cenach bieżących o 13,6% r/r wobec wzrostu o 3,1% w marcu.
- Było to wyraźnie powyżej naszej prognozy (10,0%) i konsensusu rynkowego (8,6%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w kwietniu do 11,9% wobec 1,8% w marcu - dodał.
Borowski wskazuje, że silne zwiększenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z wyższej sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (18,2% r/r w kwietniu wobec -10,4% w marcu) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (20,7% wobec -1,3%).
- Wzrost sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikał z innego układu świąt Wielkiejnocy. W 2019 r. miały one miejsce w drugiej połowie kwietnia, co sprzyjało dokonywaniu świątecznych zakupów w kwietniu. W 2018 r. przypadły one na przełom marca i kwietnia. W efekcie w ub. r. świąteczne zakupy zostały zrealizowane w drugiej połowie marca. Takie przesunięcie terminu świąt oddziaływało w kierunku obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej w marcu br. i jej znaczącego wzrostu w kwietniu - dodał.
Borowski zauważył, że dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu była wyraźnie wyższa od prognozy, uwzględniającej wpływ wspomnianych wyżej efektów kalendarzowych.
- Sygnalizuje to, że bardzo dobra sytuacja na rynku pracy i wysoki optymizm konsumentów (wspierany przez niskie ryzyko utraty pracy i zapowiedziany przez rząd pakiet fiskalny oznaczający silny wzrost transferów w postaci 13-tej emerytury i świadczeń w ramach programu 500+) oddziałują w kierunku wzrostu skłonności gospodarstw domowych do konsumpcji. Wsparciem dla takiej oceny jest odnotowany w ostatnich miesiącach wzrost 6-miesięcznej średniej kroczącej dla rocznej dynamiki sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku: "meble, RTV, AGD” z 8,3% r/r w styczniu do 14,0% w kwietniu oraz "pojazdy samochodowe, motocykle i części” (z 4,6% do 6,8%). Dzisiejsze wyraźnie lepsze od oczekiwań dane o sprzedaży detalicznej w kwietniu w połączeniu ze spodziewanym impulsem popytowym związanym z wypłatą 13-tej emerytury w maju br. stanowią silne wsparcie dla naszej prognozy wzrostu konsumpcji w II kw. (5,5% r/r, najwyżej od 2008 r.) - dodał.