Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Eksperci: Na co w grudniu powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy

Grudzień zapewne kojarzy się przedsiębiorcom z kosztami, bo koniec roku to ostatni moment na obniżenie podatku. Właściciele firm zapraszają więc pracowników na świąteczne kolacje, obdarowują ich prezentami i dokonują „pospiesznych” zakupów, które uchronią przed przyszłoroczną zmianą przepisów podatkowych. O tym, na co w grudniu powinny zwrócić uwagę ponad 3 miliony polskich firm mówią eksperci z firmy Tax Care.

Eksperci: Na co w grudniu powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy
fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl/Tax Care
Data: 13-12-2018, 12:26

Prezenty dla pracowników

Wydatki na świąteczne prezenty dla pracowników są dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu (KUP). Nie wszyscy jednak wiedzą, że wydatek zaliczony przez firmę do kosztów staje się automatycznie przychodem dla obdarowanego, a więc podlega zarówno podatkowi dochodowemu, jak i oskładkowaniu ZUS. Wyjątkiem od tej zasady są wydatki na prezenty dla pracowników do kwoty 1000 zł rocznie za osobę pokrywane z funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Inaczej jest w przypadku obdarowywania osób, które nie są ani pracownikami, ani nie prowadzą działalności gospodarczej.

– Jeśli przedsiębiorca chce przekazać prezent o jednorazowej wartości ponad 200 zł, musi pamiętać, że podlega on opodatkowaniu w całości, a nie tylko w części przewyższającej wymienioną kwotę. Tak więc firma wydająca upominek ma obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanego przez daną osobę przychodu (PIT-8C) i do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania tej osoby – wyjaśnia Marcin Kobuszyński, księgowy z Tax Care.

Kontrahentów gościsz bez odliczeń

Kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy będą także wydatki na prezenty o charakterze reklamowym dla kontrahentów i partnerów handlowych. Aby fiskus ich nie zakwestionował, na prezentach musi być umieszczone logo firmy. Dobrze widoczne i naniesione na przedmiot w sposób trwały, tzn. w taki, kiedy każda próba usunięcia znaku doprowadzi do trwałego uszkodzenia przedmiotu.

– Trzeba mieć jednak na uwadze, że przekazywanie drogich upominków i tylko wyselekcjonowanym kontrahentom (nawet opatrzonych logo firmy) może być uznane przez urząd skarbowy jako wydatek reprezentacyjny, czyli z góry wykluczony z kosztów podatkowych. Pod żadnym warunkiem kosztu firmy nie stanowi przekazywany alkohol – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, manager zespołu księgowego Tax Care.

Ewidencja obdarowanych prezentami

Jeśli przedsiębiorca odlicza wydatki na zakup świątecznych prezentów od podatku od towarów i usług oraz chce je zaliczyć w poczet kosztów, to powinien prowadzić tzw. ewidencję obdarowanych. Podarowanie prezentu o wartości przekraczającej 100 zł lub o wartości od 10,01 zł do 100 zł (przy braku właściwej ewidencji) skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT u przekazującego prezent.

Firmowa wigilia, ale bez partnerów biznesowych

więcej informacji:

przedsiębiorcy RSS ALERT    /    przedsiębiorczość RSS ALERT    /    działalność gospodarcza RSS ALERT    /    podatki RSS ALERT    /    Tax Care RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.151.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.