Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert Credit Agricole mówi o inflacji i cenach żywności

  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 14-03-2017, 17:45
Ekspert Credit Agricole mówi o inflacji i cenach żywności
Jakub Olipra z Credit Agricole Bank Polska S.A. /fot. CA

Zgodnie z danymi GUS inflacja CPI w lutym zwiększyła się do 2,2% r/r wobec 1,7% w styczniu, co było nieznacznie powyżej naszej prognozy równej konsensusowi rynkowemu (2,1%) - mówi Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Wzrost inflacji (o ok. 0,2 pkt. proc.) wynikał przede wszystkim z wyższej dynamiki cen paliw, która zwiększyła się w lutym do 21,2% r/r wobec 16,5% w styczniu, co w znacznym stopniu wynikało z oddziaływania efektów niskiej bazy sprzed roku. Dodatni wpływ na inflację (0,1 pkt. proc.) miało również wyższe tempo wzrostu cen żywności i napojów bezalkoholowych, które zwiększyło się w lutym do 3,9% r/r wobec 3,3% w styczniu. Wzrost dynamiki cen w tej kategorii w wynikał m.in. z wyższych cen warzyw z uwagi na znaczące straty mrozowe na południu Europy. W kierunku wzrostu inflacji (o ok. 0,1 pkt. proc.) oddziaływała również wyższa inflacja bazowa. Na podstawie niepełnych danych nt. struktury wydatków z budżetów gospodarstw domowych w 2016 r. szacujemy, że zwiększyła się ona w lutym do 0,2% r/r wobec 0,1% w styczniu, co w znacznym stopniu wynikało z wyższej dynamiki cen w kategorii "rekreacja i kultura” (-0,7% r/r w lutym wobec -1,2% w styczniu).

Coraz większe znaczenie dóbr luksusowych w koszyku inflacyjnym

GUS opublikował również zrewidowane wagi w koszyku inflacji CPI, będące odzwierciedleniem struktury wydatków z budżetów gospodarstw domowych w 2016 r. W efekcie, styczniowe tempo wzrostu cen zostało zrewidowane z 1,8% r/r do 1,7%.

W nowej strukturze wag w koszyku inflacyjnym na uwagę zasługuje spadek udziału kategorii "użytkowanie mieszkania i nośniki energii” (spadek udziału do 20,53% wobec 21,04% w 2016 r.) oraz "transport (w tym paliwa)” (8,63% wobec 8,72%). W naszej ocenie wynikał on z niższych cen surowców energetycznych w 2016 r. względem 2015 r. Ze zwiększeniem wag mieliśmy natomiast do czynienia w kategoriach "rekreacja i kultura” (6,89% do 6,63%) oraz "restauracje i hotele” (5,23% wobec 5,04%), a więc w przypadku dóbr charakteryzujących się relatywnie wysoką elastycznością dochodową popytu. Zwiększenie wag w tych kategoriach sygnalizuje, że kontynuacja poprawy sytuacji na rynku pracy w ub. r., a także pozytywny wpływ programu Rodzina 500+ na konsumpcję oddziaływały w kierunku zwiększonego spożycia dóbr luksusowych.

Ceny żywności wsparciem dla inflacji w I poł. br.

Dzisiejsze dane sygnalizują, że w kolejnych miesiącach w kierunku wzrostu inflacji oddziaływać będzie przede wszystkim wyższa dynamika cen żywności. Oczekujemy, że w II poł. br. inflacja obniży ze względu na oddziaływanie efektów wysokiej bazy i średniorocznie w całym 2017 r. utrzyma się poniżej celu inflacyjnego (2,5%). Naszym zdaniem dzisiejsze dane o inflacji są neutralne dla złotego i rentowności polskich obligacji - Jakub Olipra.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.