Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ekspert: Firmy rodzinne muszą sprawnie pokonać barierę zmiany pokoleniowej

By firmy rodzinne budowały trwałą wartość i tworzyły dobrobyt Polski, muszą mieć możliwość, by sprawnie pokonać barierę zmiany pokoleniowej - mówi PAP Tomasz Budziak ze Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych. Ma temu służyć instytucja fundacji rodzinnej - dodaje.

Ekspert: Firmy rodzinne muszą sprawnie pokonać barierę zmiany pokoleniowej
fot. shutterstock

Chodzi o to, jak wskazał Budziak, by nieszczęście, jakim jest śmierć właściciela firmy nie komplikowało relacji między przedsiębiorstwem a kontrahentami. "Dzięki temu polskie firmy rodzinne, które w większości mają dopiero ok. 30 lat, będą mogły łatwiej przetrwać przez kolejne pokolenia. Takie rozwiązania mają nasi konkurencji zagraniczni" - zaznacza Budziak.

Jak wyjaśnił, instytucja fundacji rodzinnej ma redukować na przykład ryzyko, że niesnaski rodzinne spowodują problemy z zarządzaniem firmą.

Prace nad przepisami pozwalającymi założyć fundację rodzinną rozpoczęło Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które przekazało do konsultacji tzw. Zieloną Księgę w tej sprawie. Ma być to pomysł, jak wyjaśnił resort, na akumulację kapitału i zachowanie go w Polsce, budowę silnych polskich marek. Rozwiązanie jest skierowane do większych przedsiębiorstw - dodało MPiT. Nowe przepisy miałyby pozwolić na wyłączenie majątku firmy z prawa spadkowego.

"Aktualne prawo spadkowe zobowiązuje do wypłacania zachowków, czyli obowiązkowych kwot, które spadkobiercom należą się praktycznie natychmiast" - mówi. Dodaje, że gdy jedno z dzieci zmarłego przedsiębiorcy jest zainteresowane prowadzeniem firmy, a pozostałe nie - musi natychmiast spłacić swoje rodzeństwo, co często prowadzi do sprzedaży firmy, bo przedsiębiorstwo ma zazwyczaj mało gotówki, pieniądze są +wpuszczone w obrót+ - wyjaśnia.

Dodaje, że gdy w grę wchodzą do podziału udziały w przedsiębiorstwie, to ten, kto w nim zostaje musi je nierzadko sprzedać, by spłacić rodzeństwo. "Firma traci wtedy charakter rodzinny" - podkreśla.

Zwraca uwagę, że firmy rodzinne za granicą "dobrowolnie wchodzą w osobny reżim, który redukuje kwestie związane z automatycznym działaniem prawa spadkowego". "Tym zagadnieniem ma się zająć instytucja fundacji rodzinnej, czy prywatnej - bo trwa jeszcze dyskusja co do nazwy w polskim prawie" - tłumaczy.

"Stoimy w punkcie startowym" - mówi Budziak. Wyjaśnia, że w ramach konsultacji trwa dyskusja, czy priorytetem powinna być ochrona rodziny, przedsiębiorstwa czy odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

więcej informacji:

sukcesja RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    firmy RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.227.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.