Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Firmy spożywcze nie wykorzystują szans jakie daje współdziałanie w klastrach

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-05-2012, 14:39
Ekspert: Firmy spożywcze nie wykorzystują szans jakie daje współdziałanie w klastrach
Na fot. Bogusław Barański

Według mojego rozeznania, w klastrach spożywczych działa znikomy odsetek firm spożywczych. Zdecydowana większość stawia wciąż na absolutną niezależność, za wszelką cenę, choćby miało dojść do najgorszego scenariusza, czyli do wypadnięcia firmy z rynku, czy sprzedaży majątku przedsiębiorstwa obcemu podmiotowi - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Bogusław Barański, ekspert rynku spożywczego, były dyrektor zarządzający Polskiego Klastra Mięsnego oraz Klastra Polska Wędlina.

Zdaniem Bogusława Barańskiego, te firmy, które zdecydowały się na współdziałanie w klastrze - niestety - nie wykorzystują szans z tym związanych. - Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że wprost marnują je. Inicjowałem kilka klastrów, w tym trzy razy w branży mięsnej. Wszystkie te inicjatywy oceniam jako zakończone niepowodzeniem, i to głównie z powodu niedocenienia przez te firmy szans, przed jakimi one raptem stanęły - dodaje.

Jak tłumaczy ekspert, koncepcja tych klastrów zakładała zarówno wspólną markę, jak i standaryzację produkcji oraz jej certyfikację w systemie jakości, czyli coś, na co czekają np. sieci handlowe. - Dwie z inicjatyw klastrowych, którymi kierowałem, prowadziły nawet już dość zaawansowane rozmowy z kilkoma sieciami, co więcej - sieci handlowe wykazywały bardzo duże zainteresowanie propozycjami wspólnej marki i certyfikacją, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło - mówi.

Jego zdaniem o niepowodzeniu tych inicjatyw klastrów mięsnych zadecydowały takie sprawy, jak: złudna wiara, że podstawowym kryterium sukcesu inicjatywy klastrowej jest pozyskanie wsparcia zewnętrznego (funduszy unijnych); oczekiwanie na efekty w krótkim czasie, podczas gdy inicjatywa klastrowa jest z założenia przedsięwzięciem długofalowym; niechęć do składkowania nawet niedużych pieniędzy na utrzymanie choćby minimalnej struktury i podstawowych działań rozwojowych klastra w okresie "rozruchowym"; brak zaufania do menedżera prowadzącego projekt.

- Korzyści z przynależności do klastra mogą być wręcz nieocenione. Mogą np. być solidnym "kołem ratunkowym" , zwłaszcza w sytuacji wciąż dużego rozdrobnienia jednostek produkcyjnych, a także - nasilającej się konsolidacji sfery handlu i dystrybucji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • l 07-05-2012, 20:34:
gadu...gadu...gadu. I tak pierdu do fortepianu, a polski przemysł mięsny wchodzi w ostatnią fazę - walka o przetrwanie

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH