Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Fiskus chce wiedzieć coraz więcej o poczynaniach firm

  • Autor: PAP
  • Data: 07-10-2017, 09:55

Fiskus chce coraz więcej wiedzieć o poczynaniach firm; z jednej strony ingeruje w prowadzenie działalności gospodarczej, ale z drugiej chce chronić uczciwych podatników i dochody budżetu - ocenia partner w Crido Taxand Roman Namysłowski.

Namysłowski odniósł się do opublikowanego niedawno przez resort finansów projektu nowelizacji ustawy o VAT. Zdaniem Ministerstwa Finansów jest on odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców oczekujących wprowadzenia narzędzi pozwalających im na sprawdzenie kontrahentów.

Według Namysłowskiego, projekt jest kolejnym elementem układanki budowanej przez resort finansów, następnym krokiem mającym na celu przeciwdziałanie wyłudzeniom VAT. Według niego doradcy podatkowi oraz eksperci resortu finansów zwracali uwagę m.in. na konieczność wprowadzenia narzędzi, które ułatwią prawidłowe typowanie do kontroli, aby być o krok przed oszustami, którzy wyłudzają VAT.

"Konto bankowe, jego historia, charakterystyka, działania na tym koncie, są dobrą wskazówka do tego, żeby określić, kto może być zamieszany w wyłudzenia podatku VAT. Stąd, jak rozumiem, resort finansów chce mieć listę konkretnych kont i możliwość nadzoru nad nimi" - powiedział Namysłowski.

Zaznaczył, że patrząc z punktu widzenia podatnika, może to być jednak element ograniczenia swobody prowadzenia działalności gospodarczej - kolejne działania, które niejako zaciskają pętlę. "Widać, że fiskus chce posiadać coraz większą wiedzę o tym, co robi przedsiębiorca. Można mieć jednak obawy, co do tego, jak ta wiedza zostanie wykorzystana" - dodał.

Partner w Crido Taxand jest zdania, że w tym przypadku trzeba zważyć różne wartości. Pierwsza to stworzenie warunków dla uczciwych przedsiębiorców, aby mogli normalnie działać bez narażania się na konsekwencje wyłudzenia VAT przez oszustów - mogą bowiem paść ofiarą przestępców oraz płacą wyższe podatki.

"Na drugiej szali mamy wartość, którą jest swoboda prowadzenia działalności, w tym prawo do nieujawniania wszystkich swoich działań fiskusowi. Nie chodzi o to, że uczciwie działający przedsiębiorca nie chce się dzielić tymi informacjami z administracją skarbową, ale o to, gdzie jest granica zbyt łatwego dostępu aparatu skarbowego do danych firmy. Obawy mogą dotyczyć tego, jak te dane będą wykorzystywane" - wyjaśnił.

Namysłowski uważa jednak, że zobowiązanie przedsiębiorcy do wskazywania konta, na które należy dokonywać płatności nie jest przekroczeniem tej granicy. "Myślę, że biznes nie będzie się sprzeciwiał tego rodzaju regulacjom" - ocenił.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.