Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Jeśli nie ma zainteresowanych przejęciem rodzinnej firmy, lepiej ją sprzedać

- Wiele zależy od osobistych cech osób, które mają przejąć i prowadzić rodzinny biznes. Niekiedy widoczny jest brak zainteresowania przejęciem rodzinnej firmy. W takiej sytuacji lepiej podjąć decyzję o sprzedaży całego przedsiębiorstwa podmiotowi zewnętrznemu i takie decyzje niejednokrotnie są podejmowane - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Ludomir Biedecki, radca prawny w Kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

Ekspert: Jeśli nie ma zainteresowanych przejęciem rodzinnej firmy, lepiej ją sprzedać
Ludomir Biedecki, radca prawny w Kancelarii Noerr Biedecki sp.k, fot. mat. pras.

W ocenie Ludomira Biedeckiego kwestia sukcesji jest jednym z istotniejszych powodów, które sprawiają, że założyciele polskich firm rodzinnych zaczynają analizować różne opcje strategiczne.

- Są one związane zarówno z możliwością przekazania biznesu młodszemu pokoleniu, jak i ewentualną sprzedażą przedsiębiorstwa lub zaproszeniem do współpracy inwestora strategicznego lub finansowego. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie międzynarodowych inwestorów finansowych i branżowych poszukiwaniem okazji inwestycyjnych wśród firm rodzinnych. Mieliśmy również okazję wielokrotnie doradzać zarówno takim inwestorom, jak i założycielom w procesach inwestycyjnych, czy w procesach nabycia spółek - dodaje.

Prawnik zauważa, że w ostatnich latach coraz bardziej widoczny staje się problem przekazania przedsiębiorstwa sukcesorom.

- Jednocześnie jest to trend, który możemy zaobserwować w całej polskiej gospodarce, nie tylko w branży mięsnej, czy rolno-spożywczej. Wciąż jeszcze relatywnie rzadko zdarza się, że przedsiębiorca zgłasza się do kancelarii i wprost mówi, że chciałby przygotować swoją spółkę na „przekazanie władzy”. Najczęściej kwestia sukcesji pojawia się w trakcie prac nad konkretnym procesem, na przykład sprzedaży spółki lub w toku negocjacji z inwestorem - dodał Biedecki.

Ludomir Biedecki wskazuje, że trudno jest określić jednolity schemat sukcesji.

- Wiele zależy od osobistych cech osób, które mają przejąć i prowadzić rodzinny biznes. Niekiedy widoczny jest brak zainteresowania przejęciem rodzinnej firmy. W takiej sytuacji lepiej podjąć decyzję o sprzedaży całego przedsiębiorstwa podmiotowi zewnętrznemu i takie decyzje niejednokrotnie są podejmowane - mówi.

Prawnik zauważa, że wielu przedsiębiorców podejmuje decyzję o zaproszeniu do współpracy inwestora finansowego lub branżowego i wspólnym prowadzeniu firmy.

- Często wynika to z faktu, że nikt nie zna branży, zagadnień związanych z operacyjną działalnością przedsiębiorstwa, czy trendów na rynku tak dobrze, jak założyciel i jego potomkowie. Te cechy, w połączeniu z kapitałem i specjalistyczną wiedzą finansową, czy technologiczną, dostarczaną przez inwestora sprawiają, że rodzinne przedsiębiorstwo bardzo szybko staje się świetnie zorganizowaną korporacją, która niejednokrotnie z miejsca staje się liderem w swoim sektorze - mówi.

Więcej o zagadnieniu sukcesji w kontekście branży mięsnej w tekście: Sukcesja – największe wyzwanie dla branży mięsnej w Polsce? (analiza)

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Noerr RSS ALERT    /    Ludomir Biedecki RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT    /    prawo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 37.61.203.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.