Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Kobiety postrzegają Walentynki inaczej niż mężczyźni

Idea walentynek to święto miłości, podczas którego celebrujemy relacje międzyludzkie, wiąże się z koncepcją miłości romantycznej; jednocześnie jest to święto napędzane przez marketing i konsumpcję - ocenił w rozmowie z PAP kulturoznawca Karol Jachymek z Uniwersytetu SWPS.

Ekspert: Kobiety postrzegają Walentynki inaczej niż mężczyźni
fot. shutterstock

Jachymek przypomniał, że obchodzone 14 lutego "święto zakochanych", pojawiło się w Polsce na początku lat 90. w czasie przemiany ustrojowej, kiedy zaczął do nas "docierać zachodni styl życia".

Jego zdaniem przez ten czas walentynki "bardzo dobrze się w naszym kraju zasymilowały" i można je już nazwać "polskim świętem". "Badania pokazują, że w ostatnich latach coraz więcej osób obchodzi walentynki. Ma to też związek z tym, że walentynki to święto napędzane przez marketing, konsumpcjonizm" - ocenił.

Ekspert zwrócił uwagę, że kiedy mówimy o "przemyśle związanym z miłością", musimy sięgnąć do XIX w., do rewolucji przemysłowej i początku masowej produkcji. "Wtedy w Wielkiej Brytanii pojawiają się pierwsze kartki miłosne, czekoladki robione specjalnie na tę okazję. To jest jedno z tych świąt, które zostało pożarte przez konsumpcję" - podkreślił Jachymek.

Jak zauważył, data 14 lutego nie jest przypadkowa, między Bożym Narodzeniem a Wielkanocą, a to pod względem marketingowym "napędza konsumpcję". "Sklepy zachęcają nas do zakupu prezentów. Jeśli spojrzymy na witryny sklepowe w tym okresie, to wyglądają one bardzo +miłośnie+" - powiedział ekspert. Dodał, że Walentynki są po Halloween i Bożym Narodzeniu świętem, które generuje najwięcej dochodów.

"W gruncie rzeczy to jest też największy zarzut podnoszony wobec walentynek, że jest to święto szybkiej miłości, czyli takiej miłości na pokaz, okazywanej tylko w tym jednym dniu. To jest ten moment, kiedy kupię te czekoladki, czy kwiaty i mam problem z głowy. Jeśli tak na to spojrzymy, to Walentynki rzeczywiście mogą być kontrowersyjne, bo tę koncepcję miłości sprowadzają do prostego gestu" - ocenił Jachymek.

Podkreślił, że idea walentynek wiąże się z postacią św. Walentego, która pokazuje koncepcję miłości romantycznej. "W tych czasach mówimy o kryzysie różnego rodzaju wartości, ale miłość jest tą wartością niezmienną, do której dążymy, która jest dla nas najważniejsza" - powiedział.

Jak mówił ekspert, Polacy ten dzień spędzają standardowo, najczęściej udając się na kolację, lub do kina na popularne filmy. Jego zdaniem jest różnica pomiędzy tym, jak widzą walentynki kobiety, a jak mężczyźni. "Badania pokazują, że kobiety na walentynki oczekują czegoś niezwykłego, spontanicznego, elementu zaskoczenia. Natomiast mężczyźni wolą proste pomysły: kino, kolacja, kwiaty" - powiedział.

więcej informacji:

Walentynki RSS ALERT    /    Karol Jachymek RSS ALERT    /    promocje RSS ALERT    /    czekoladki RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.20.57
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.