Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Koszty wymiany opakowań będą wysokie

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 10-09-2013, 14:49
Ekspert: Koszty wymiany opakowań będą wysokie
Jacek Markiewicz, audytor Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności Bureau Veritas Polska

W grudniu 2014 roku w życie wchodzi nowe rozporządzenie 1169/2011 o znakowaniu żywności. - Główne koszty to: szkolenie pracowników i zamówienie nowych etykiet, opakowań. Wiele firm konsultingowych, laboratoriów czy jednostek certyfikujących oferuje usługi weryfikacji etykiet - jeżeli firma zleci taką usługą to pojawiają się kolejne koszty związane z procesem dostosowania się do nowych wymagań - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Jacek Markiewicz, audytor Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności Bureau Veritas Polska.

Dodaje, że trudno jest podać konkretne kwoty, lub choćby rząd wielkości, dlatego też podaje źródła tych kosztów.

- Producenci żywności, którzy odpowiadają za prawidłowe oznakowanie swoich wyrobów, już w większości zapoznali się z wymaganiami Rozporządzenia. Przede wszystkim uwzględnili je na liście swoich wymagań prawnych. Jeżeli chodzi o przygotowania, pracodawcy przede wszystkim zapewniają szkolenia dla swoich pracowników - szkolenia takie organizuje m.in. Bureau Veritas Polska. Podczas kursów (tradycyjnych, webinarów) pracownicy odpowiedzialni za opracowywanie etykiet poznają najistotniejsze zmiany, jakie niesie ze sobą Rozporządzenie. Dokument zawiera dużo załączników i konsoliduje wymagania, które były uprzednio zawarte w różnych aktach prawnych, dlatego też każda branża musi dostosować się do jego wymagań. Już w ubiegłym roku można było zaobserwować opakowania, które zostały w pewnym stopniu dostosowane do nowych wymagań (np. podanie wartości odżywczych w sposób określony przez załącznik do Rozporządzenia 1169/2011) - mówi Jacek Markiewicz.

Czas potrzebny na wdrożenie zmian jest różny i zależy w dużej mierze od profilu produkcji. - Uważam, że okres przejściowy był wystarczający, aby zapoznać się z wymaganiami i wdrożyć je. Z pewnością, najwięcej czasu zabrało uważne przeczytanie Rozporządzenia i opracowanie planu działania dla firmy, np. opracowanie nowych wzorów etykiet, opakowań, oczekiwanie na druk opakowań. Ustawodawca przewidział to i stąd okres przejściowy - duże zapasy etykiet, które należało zużyć i zastąpić nowymi. Generalnie, można powiedzieć, że im większa ilość asortymentów oferowana przez danego producenta tym więcej czasu on potrzebuje. Znam też nieduże firmy produkujące np. wyroby mięsne, które drukują etykiety samoprzylepne dla swoich wyrobów - w takim wypadku wystarczy zmienić treść etykiety, ewentualnie dodać nowe wymagane elementy i zakład jest gotowy - mówi audytor Bureau Veritas Polska.

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Jacek 13-09-2013, 11:06:
Mój kontrahent z Włoch sprzedawał tak długo swój produkt aż skończyły mu się zapasy opakowań ze starym nadrukiem, choć nieaktualnym. Robił to przez 14 lat mimo kilka razy zmieniających się przepisów unijnych. Żadna kontrola mu nie kwestionowała bo pokazywał dokument nabycia opakowań z datą przed wejściem nowych przepisów. I mógł chociaż to jest ta sama UNIA, w której jest Polska. U nas trzeba utylizować co rusz zapasy opakowań bo nasi urzędnicy to ludzie wyalienowani z normalnej społeczności.
  • Agonia 12-09-2013, 10:14:
Agonia do Malwiny.
Wypiekam produkt z użyciem mąki sojowej w ilości 30 - 45 sztuk w miesiącu. Producent opakowań PP z nadrukiem zaproponował najniższy nakład w rozsądnej cenie 300 kg folii. jest to ilość na około 25 lat. inny producent etykiet może przyjąć zamówienie na minimum 10.000 sztuk etykiet a to jest na okres 20 lat. Owszem, może mi wydrukować tysiąc ale jedna etykieta będzie mnie kosztowała więcej niż wsad do wypieku. Bez etykiety nie mogę wprowadzić do obrotu bo tu nie musze nikomu wyjaśniać dlaczego. gdyby urzędnicy byli bardziej wyrozumiali nie było by problemu a tak jest. jest tez dylemat, czy kupowany produkt ze zwykłą etykietą pisaną ręcznie lub na komputerze będzie przyciągał, czy odpychał kupującego. Myślę, że pani też robi zakupy więc niech sama przemyśli co pisze. A może pani jest z inspekcji jakości bo tam trudno o zdrowy rozsądek.
  • Malwina 11-09-2013, 12:38:
Nie mogę zgodzić się z poniższą wypowiedzią. Jeśli Pana produkty są dobre i klienci je chwalą, to nieważne jest opakowanie. Jeśli jest logo, to czy będzie to worek, czy etykieta, klient będzie szukał dobrego smaku. Jestem przedstawicielem drukarni flexograficznej i z doświadczenia wiem, że stosowanie etykiety samoprzylepnej daje producentom elastyczność. Mogą oni zadrukować jak chcą taką etykietę i zmieniać składy i nazwy wiele razy. Jeśli potrzebna pomoc w tej sprawie, to proszę o kontakt na e-maila: malzet@o2.pl.

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH