Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: największe polskie firmy zaczynają się dusić w Europie, muszą wychodzić na inne rynki

Największe polskie przedsiębiorstwa zaczynają się już powoli dusić w Europie. Muszą wychodzić na inne rynki globalne - powiedział we wtorek PAP główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego Mateusz Walewski. Dodał, że wielu krajowych przedsiębiorców jest na to gotowych.

Jak zaznaczył Walewski polscy eksporterzy odnoszą sukces na zagranicznych rynkach. "W tej chwili mamy dodatni bilans handlowy, mamy dodatni bilans na rachunku obrotów bieżących i to jest sukces polskiego eksportu, polskiej gospodarki" - podkreślił Walewski, który uczestniczył we wtorkowym seminarium "Wsparcie polskich przedsiębiorców w rozwoju ich ekspansji zagranicznej oraz działalności eksportowej", zorganizowanym przez BGK, Warszawską Izbę Gospodarczą oraz Forum Izb Gospodarczych Województwa Mazowieckiego.

Ekonomista podkreślił, że polski eksport "jest dywersyfikowany, jeśli chodzi o towary". "Eksportujemy bardzo szeroką gamę produktów" - powiedział. Dodał, że mamy też swoje "hity eksportowe". "Są to motoryzacja, przemysł maszynowy, żywność, meble, jachty" - wyliczył. Zaznaczył, że ten eksport jest odporny na lokalne branżowe zawirowania.

"Polskich eksporterów czeka rozwój na inne rynki. Jesteśmy bardzo silni na rynku europejskim: w Niemczech, w innych państwach Zachodniej Europy, także w Europie Centralnej. Teraz czas na to, by zasięg polskich eksporterów wzrósł także na inne regiony świata, takie jak Ameryka Północna, Afryka, Daleki Wschód" - wskazał. Podkreślił, że to jest konieczność.

"Największe polskie firmy zaczynają się już powoli dusić w Europie. Muszą wychodzić na inne rynki globalne" - powiedział. I dodał, że "wiele polskich firm jest, jak się wydaje, na to gotowych".

Jak wskazał ekspert, bardzo wiele rodzimych firm nie tylko eksportuje, ale inwestuje na globalnych rynkach: "w Ameryce Południowej, Afryce, Chinach czy innych krajach Dalekiego Wschodu".

Według niego "możliwości wzrostu" polscy przedsiębiorcy mogą też szukać w takich regionach, jak Australia i Oceania, gdzie "nasze towary są nieznane".

Walewski zaznaczył, że polskie firmy są relatywnie małe i bardzo efektywne w porównaniu z wielkimi korporacjami międzynarodowymi, co jest ich atutem na zagranicznych rynkach. "Jesteśmy zdolni do w miarę szybkiej odpowiedzi na zmianę lokalnych oczekiwań. Potrafimy dostosować nasz produkt do lokalnych wymagań. Działamy bardziej jak manufaktura niż wielka fabryka" - wskazał.

Jak wyjaśnił, zmiana parametrów produkcji jest trudna w wielkim globalnym przedsiębiorstwie, a w mniejszym przedsiębiorstwie polskim - znacznie łatwiejsza. "My w ten sposób działamy. Jeżeli rozmawiamy z eksporterami, którzy odnoszą sukcesy, to jako swoje największe przewagi rozwojowe wymieniają to, że są elastyczni, produkują towary dobrej jakości i w miarę tanio" - powiedział.

więcej informacji:

eksport RSS ALERT    /    rynki zagraniczne RSS ALERT    /    BGK RSS ALERT    /    Bank Gospodarstwa Krajowego RSS ALERT    /    Mateusz Walewski RSS ALERT    /    polski eksport RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.185.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.