Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Nie ma zrozumienia dla problemu zapobiegania stratom w łańcuchu dostaw

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 11-01-2013, 11:21
Ekspert: Nie ma zrozumienia dla problemu zapobiegania stratom w łańcuchu dostaw
Janusz Liber /fot.żelaznastudio

W polskich realiach zapobieganie stratom jest bardzo często mylone z ochroną osób i mienia, bezpieczeństwem itp. Z prowadzonych przeze mnie badań wynika, iż w sektorze FMCG w Polsce większość menedżerów ds. bezpieczeństwa zajmuje się zwalczaniem (nawet nie przeciwdziałaniem) kradzieży, co stanowi niewielki procent problematyki zapobiegania stratom. Bardzo często wynika to z braku zrozumienia problematyki strat przez zarządy firm oraz samych menedżerów - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Janusz Liber, Doradca ds. Zapobiegania Stratom w Łańcuchu Dostaw oraz Zarządzania Obszarami Powiązanymi, Alma Market SA.

W polskich realiach straty kalkuluje się najczęściej jako procent sprzedaży, obrotu itp. Z mojej wiedzy wynika, iż nie stosuje się takich wskaźników jak koszt utraconego klienta, koszt utraconej sprzedaży itp. Ostatnie ze wspomnianych wskaźników mogą być traktowane jako część CRM, zatem Customer Relationship Management może stać się elementem polityki zapobiegania stratom.

Jak widać powyżej zapobieganie stratom to dziedzina interdyscyplinarna. Wymaga wiedzy z wielu obszarów m.in. zarządzania, finansów, logistyki, psychologii (motywacja personelu, zachowania zakupowe klientów, zachowania złodziei sklepowych), merchandisingu, prawa, stosowania przedsięwzięć technicznych, wykorzystaniem Logistycznych Systemów Informacyjnych itp.

W praktyce zapobieganie stratom polega na opracowaniu odpowiedniej polityki w firmie. Podstawą jest analiza problemu i przyjęcie wewnętrznej definicji strat. Rozwiązania dopasowuje się odpowiednio do zidentyfikowanych obszarów. Ze względu na brak wykwalifikowanych specjalistów, najczęściej powołuje się grupę zadaniową (specjalistów określonych dziedzin) której celem jest wypracowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii.

Analizuje się osoby, miejsca, procesy, towary itp. związane z generowaniem najwyższych strat. Przykładem zastosowania elementów zarządzania i logistyki do tego typu analizy jest reguła Paretto która sprawdza się w przeciwdziałaniu stratom intencjonalnym - 20% SKU generuje 80% strat. Można również zastosować wskaźniki logistyczne lub obsługi klienta np. najbardziej znany OTIF oraz wiele innych, w zależności od rodzaju zdefiniowanego problemu.

Generalnie zapobieganie stratom wiąże się ze zmianą sposobu zarządzania w firmie (łańcuchu dostaw) - przeorganizowaniem procedur, zwiększeniem świadomości personelu, zmianą layoutu, odpowiednie wykorzystanie outsourcingu (np. firmy ochrony jako elementu zapobiegania stratom). Wspomniane działanie mylnie utożsamiane jest z potrzebą dodatkowych inwestycji szczególnie instalacją technicznych systemów zabezpieczeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Admin 09-10-2013, 03:31:
Liber jak smiesz nazywac siebie ekspertem jak ty latasz za ochroniazami po sklepie by nie opindalali sie. Ogarni sie
  • Darek 23-02-2013, 17:42:
Nawiazujac do poprzedniego posta. W Polsce wystepuje precedens prawny w skali globalnej (cywilizowanego swiata) o odpowiedzialnosci materialnej pracownikow za powierzone mienie ("straty" inwentaryzacyjne, a nie braki na kasach fiskalnych)
Tym bardziej iz ten prawny absurd wykorzystuja firmy zagraniczne, nie do pomyslenia u siebie. Konia z rzedem firmie Rosseman jak mi analitycznie udowodni, jaki procent swoich strat inwentaryzacyjnych jest wynikiem kradziezy pracownikow (nie mowie o kradziezach klientow, poniewaz jest tam zatrudniona firma ochroniarska, wiec dlaczego pracownik mielby za takowe odpowiadac).
  • Darek 22-02-2013, 17:53:
Jeszcze jedna uwaga. Utarlo sie wnioskowac iz roznica inwentaryzacyjna ujemna (braki) to sa straty. Jestem w stanie schematycznie udowodnic iz duza czesc tych "strat" stanowia jedynie wypaczenia sald, innymi slowami mowiac, bledy w rejestrze ksiegowania; wprowadzania, wyprowadzania i liczenia (inwentaryzacja) towaru.Nikomu nie ubyla zlotowka na kacie, lub cokolwiek w magazynie. Prawdziwym wyzwaniem specjalistow tej dziedziny jest umiejetnosc identyficacji przyczyn, by mylnie nie lokowac srodki (fundusze) w zapobieganiu domniemanych przyczyn.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH