Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert o fałszowanej żywności

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 08-04-2013, 12:11

Jakość produktów obecnych w sprzedaży to nie tylko spełnienie założonych i zgodnych z prawem parametrów mikrobiologicznych i fizykochemicznych, ale również poprawność oznakowania opakowania. Niestety robiąc zakupy w sklepie nie mamy pewności czy żywność, którą wybieramy nie została zafałszowana - powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Milena Zielińska, Kierownik ds. Rozwoju Certyfikacji Wyrobów TÜV Rheinland Polska.

Najczęstszą przyczyną fałszowania żywności jest aspekt ekonomiczny i chęć zysku firmy. Producent chcąc poprawić wynik ekonomiczny swojego produktu celowo zastępuje jeden lub kilka ze składników tańszymi odpowiednikami i nie wykazuje tych zmian na opakowaniu. Zdarza się też, że produkty poddawane są zabiegom poprawiającym ich wydajność, sztandarowym przykładem jest tutaj nastrzykiwanie szynki mieszanką soli, azotynów oraz uzupełnianie produktów preparatami soi. Nierzadko sami producenci nie są świadomi, że kupowany surowiec lub półprodukt jest niewłaściwy lub zmieniony, przykładowo jajko w proszku może być zafałszowane polepszaczem do pieczywa. Dopiero w trakcie produkcji lub w wyniku analiz finalnego wyrobu producent odkrywa, że niewłaściwej jakości surowiec spowodował pogorszenie jakości lub stał się źródłem zafałszowania wyrobu.

Milena Zielińska zaznacza, że środek spożywczy zafałszowany to między innymi taki, do którego dodano substancje zmieniające jego skład. Zafałszowana żywność to również taka, w której odjęto lub zmniejszono zawartość jednego lub kilku składników, np. witaminę dodano w mniejszej niż deklarowana na opakowaniu ilości lub znacznie zmniejszono ilość tłuszczu kakaowego w produkcie czekoladowym.

Częstym przypadkiem fałszowania żywności jest także poddawanie jej zabiegom, które ukrywają faktyczny skład lub nadają jej wygląd środka spożywczego o należytej jakości. Do takich zabiegów należy m.in. odświeżanie wędlin poprzez płukanie wodą osłonek lub nabłyszczanie ich olejem. Działaniem wprowadzającym konsumenta w błąd jest również podawanie niezgodnie z prawdą: nazwy produktu (np. podawanie dwóch przeciwstawnych nazw, np. napój pomarańczowy, a na odwrocie napój o smaku pomarańczowym, gdy w składzie uwidoczniony jest tylko aromat pomarańczowy, co wskazuje że prawidłowa jest druga nazwa); składu (na opakowaniu jednostkowym wymienione są substancje słodzące np. aspartam i cyklaminian sodu, natomiast w badaniach laboratoryjnych stwierdza się również sacharynian sodu; daty lub miejsca produkcji; daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • konsument 10-04-2013, 07:27:
Prowadzone sa przecież rządowe testy na rynku.Wyniki są chowane do szuflady i żeby je poznać trzeba za nie zapłacić. Takie dane powinny byc publikowane na stronach odpowiednich organizacji. Producenci żywności mogą nas truć i mają z tego zyski a konsument nic nie wie lub nic nie może zrobić.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 478) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH