Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert podsumowuje fracht morski w minionym roku

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 03-03-2017, 13:26
Ekspert podsumowuje fracht morski w minionym roku
Fot. Fotolia

Upadek koreańskiego Hanjin Shipping, jednego z największych armatorów na świecie i nowe zasady weryfikacji masy brutto kontenerów to najważniejsze wydarzenia we frachcie morskim w roku 2016. Generalnie, ubiegły rok w transporcie morskim upłynął pod znakiem niskich stawek, nadpodaży wolnej powierzchni ładunkowej oraz konsolidacji armatorów – mówi Renata Zawicka, kierownik ds. Rozwoju Produktu Morskiego DHL Global Forwarding.

Stagnacja gospodarki światowej i polityczna niepewność nie sprzyjały handlowi międzynarodowemu, co bezpośrednio uderzyło w przewozy morskie. Indeks koniunktury przewozów morskim, prowadzony przez brytyjską firmę doradczą Drewry, osiągnął historyczne minimum. Ożywieniu transportu morskiego nie pomogły nawet niskie ceny ropy naftowej, które nieco tylko łagodziły trudną sytuację armatorów z powodu niskich stawek za fracht morski. Jednocześnie na rynek trafiały nowe, wielkie kontenerowce, zamawiane jeszcze w okresie dobrej koniunktury. - Mimo, iż tuż po upadku Hanjina, który w tym czasie miał 80 statków w ruchu przewożących kontenery z ładunkami o wartości 14 miliardów USD, stawki lekko wzrosły, to jednak nadpodaż powierzchni ładunkowej była tak duża, że wkrótce wróciły do niższego poziomu. Dopiero ostatnie miesiące roku przyniosły lekkie ich odbicie. Stawki średnio-okresowe wzrosły. Za fracht z Dalekiego Wschodu do Europy Północnej płacono w 4. kwartale więcej niż w 3., odwracając długoterminowy trend. Sytuacja armatorów uległa nieco poprawie w porównaniu z początkiem roku. Taki trend wydawać by się mogło, że jest idealny dla klientów korzystających z frachtu morskiego. Jednakże, również spedytorzy oraz importerzy i eksporterzy znaleźli się w niekorzystnej sytuacji. Mimo niskich stawek, problemem okazał się brak stabilizacji łańcucha dostaw - mówi Renata Zawicka.

Trochę zamieszania wprowadziły też nowe postanowienia Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS), dotyczące weryfikacji masy brutto przewożonych ładunków. Wprowadzono obowiązek podawania przez załadowcę zweryfikowanej masy kontenera (VGM), co ma zwiększyć bezpieczeństwo statków. Informacja o zweryfikowanej masie brutto kontenera jest używana przy tworzeniu planu załadunku statku, a bez jej podania nie ma możliwości przyjęcia kontenera na statek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH