Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Robotyzacja w Polsce wciąż na niskim poziomie, ale z potencjałem wzrostu

Robotyzacja w Polsce wciąż utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie, ale ma bardzo duży potencjał wzrostu - ocenił Pavel Bezucky z Universal Robots. Dodał, że wiele firm widzi w robotach współpracujących możliwość rozwiązania obecnych problemów rynku pracy.

"Od kilku lat liderem w obszarze robotyzacji w Europie Środkowo-Wschodniej są Czechy. Z ostatnich dostępnych danych za 2017 r. wynika, że w tym czasie wdrożonych zostało tam blisko 2,9 tys. robotów. Polska znalazła się wówczas na trzecim miejscu z prawie 1,9 wdrożonymi urządzeniami" - przypomniał Bezucky podczas piątego spotkania z cyklu Cobots Expert's Breakfast.

W Polsce stopień robotyzacji w branży motoryzacyjnej jest najmniejszy, w porównaniu do Węgier, Czech czy Słowacji. Na 10 tys. pracowników w 2017 r. przypadało tam kolejno 338, 483 i 761 robotów. W Polsce wskaźnik ten wyniósł 165.

Jak zauważył przedstawiciel duńskiego producenta robotów współpracujących Universal Robots, poza motoryzacją w Polsce maszyny automatyzujące procesy przemysłowe często wykorzystywane są również w branżach spożywczej i farmaceutycznej.

"Niska gęstość robotyzacji w Polsce wskazuje, że jest to obszar o dużym potencjale w najbliższych latach. Oprócz korzyści w postaci zwiększenia efektywności procesów, firmy widzą także w robotach współpracujących możliwość rozwiązania obecnych problemów rynku pracy" - podkreślił Bezucky.

W spotkaniu wzięli również udział klienci duńskiej spółki.

Megatech Industries, polska firma produkująca komponenty tapicerki samochodowej takie jak podsufitki, panele drzwiowe oraz panele siedzeń, wiosną 2019 r. zdecydowała się na wdrożenie robota współpracującego. Jak wskazał Marcin Pater z Megatech cobot UR5 "zautomatyzował proces zgrzewania tapicerki siedzeń, pozwalając na uzyskanie pełnej powtarzalności w odpowiednim dla linii produkcyjnej czasie 43 sekund".

Katowicka fabryka firmy Unilever, producenta żywności, środków czystości i higieny osobistej, wdrożyła dotychczas sześć robotów współpracujących UR 10 o udźwigu do 10 kg. Ich zadaniem jest paletyzacja kartonów z herbatą. Dariusz Ratajczak, który w fabryce odpowiada za kwestie automatyzacji powiedział, że rozwiązanie "skróciło czas paletyzacji, zoptymalizowało ergonomię pracy i odciążyło pracowników od najbardziej żmudnych zadań", a spółka planuje wdrożenie robotów również w innych zakładach Unilever.

Zarówno Pater jak i Ratajczak podkreślili, że z powodu automatyzacji wskazanych procesów nikt nie stracił pracy. Przedstawiciele obu firm zauważyli jednak, że zmieniły się obowiązki pracowników. Aktualnie pracownicy współpracują z robotami, m.in. odbierając załadowane palety lub ładując i rozładowując stanowisko zgrzewające, a także kontrolują ich pracę.

"Na świecie pracuje już około 40 tys. robotów współpracujących Universal Robots. Cały proces wdrożenia wraz z zakupem robota to średnio koszt 45-65 tys. euro, w zależności od różnych czynników" - dodał Bezucky. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

praca RSS ALERT    /    rynek pracy RSS ALERT    /    robotyzacja RSS ALERT    /    roboty RSS ALERT    /    Pavel Bezucky RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.47.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.