Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Wejście polskiej firmy spożywczej na rynek francuski możliwe jest tylko poprzez przejęcia

- Dla polskiej firmy z branży agro wejście na rynek francuski samemu jest trudne. Okazuje się, że jedyny sposób wejścia na ten rynek to przejęcia lokalnych dystrybutorów bądź lokalnych producentów - mówi Piotr Mietkowski, dyrektor zarządzający bankowości inwestycyjnej na Europę Środkową i Wschodnią, Turcję i Izrael w Grupie BNP Paribas.

Ekspert: Wejście polskiej firmy spożywczej na rynek francuski możliwe jest tylko poprzez przejęcia
Piotr Mietkowski, członek rady nadzorczej, Bank BGŻ BNP Paribas SA. Fot. PTWP

Piotr Mietkowski przyznaje, że sektor food/agro wraz z branżą fintech są dwiema najbardziej aktywnymi obszarami jeśli chodzi o fuzje i przejęcia.

- Rynek jest coraz bardziej globalny i w Polsce mamy dziś inwestorów z całego świata. Historycznie wyglądało to tak, że inwestorzy finansowi mieli dużą preferencję do udziałów większościowych. Natomiast ostatnie lata to coraz większa dywersyfikacja. Inwestorzy czysto finansowi, spoza sektora, przynoszą kapitał prywatny lub publiczny. To samo dotyczy inwestorów branżowych, zarówno prywatnych jak Nestle, Heineken i innych, jak też firm publicznych. Często są to fundusze państwowe z Bliskiego Wschodu i Azji, które inwestują w sektor agro. Napływ kapitału wpływa na wyceny i powoduje, że nagle to państwo możecie w większym stopniu decydować o typie transakcji - dodał.

W ocenie Mietkowskiego coraz bardziej popularne stają się transakcje mniejszościowe.

- Są to inwestorzy, którzy pomagają w rozwoju a niekoniecznie szukają przejęcia spółki. Nasz wniosek jest taki, że dzisiaj każdy może znaleźć odpowiedniego partnera, w zależności od tego co jest potrzebne: większość, mniejszość, wiedza, finanse, wejście na nowy rynek czy rozwój obecnych rynków. Ewidentnie rynek fuzji i przejęć bardzo się rozwija dzięki coraz więcej ilości podmiotów obecnych na rynku - dodał.

Kiedy zdecydować się na rozwój poprzez fuzje i przejęcia?

- Jest etap, do którego spółka rozwija się organicznie. W pewnym momencie przychodzi etap, gdzie fuzje i przejęcia są tym, co pozwoli zmienić skalę, odpowiedzieć na wyzwania rynku lub zdobyć nowe rynki. Dla polskiej firmy z branży agro wejście na rynek francuski samemu jest trudne. Okazuje się, że jedyny sposób wejścia na ten rynek to przejęcia lokalnych dystrybutorów bądź lokalnych producentów. Jest to kwestia etapu rozwoju i gotowości spółki. Potem rodzi się pytanie jak wejść i jak robić rozwój nieorganiczny: samemu czy z partnerem - dodaje Mietkowski.

Czy udane przejęcia są domeną jedynie dojrzałych firm?

- Nie. Uważam, że udane przejęcia to te, które były przygotowane. Jeżeli przejęcie było przygotowane, dobrze przemyślane i wpisuje się w strategię firmy, wtedy z zasady jest udane. Przejęcie dobrze zrealizowane odbywa się z odpowiednim zrozumieniem dla spółki przejmowanej i dla rynku. Z mojego doświadczenia wynika, że transakcje, które były udane, były robione z całą serią doradców. Na doradcach nie należy oszczędzać. Jako bank robimy jedną-dwie transakcje M&A dziennie. Zaleta dobrych prawników i doradców polega na tym, że mamy większe doświadczenie, widzieliśmy więcej transakcji udanych i nieudanych i wiemy na co zwrócić uwagę - dodał Mietkowski.

Wypowiedź zarejestrowaliśmy podczas wydarzenia "Agrokonferencja Agro-Ring: Starcie kosztów" zorganizowanej w Łodzi przez Bank BGŻ BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Piotr Mietkowski RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    Francja RSS ALERT    /    M&A RSS ALERT    /    eksport do Francji RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Adam 2018-12-07 08:19:35
    Polska za to jest jak ladacznica, kto chce robi co chce, no ale mamy za to demokrację, od trzydziestu lat świetlaną demokrację, jedyne słuszne rządy...a są tacy którzy nazywają to kondominium niemiecko sowieckie pod żydowskim zarządem powierniczym albo kolonią i wcale się nie mylą...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.218.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.