Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Gantner: Musimy zmienić sposób promowania naszej żywności w eksporcie

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 28-01-2014, 16:39
Eksport żywności może rosnąć jeszcze kilka lat
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Fot. PTWP

Eksport produktów rolno-spożywczych powinien wzrastać jeszcze przez 3-4 lata. Tempo wzrostu eksportu będzie zależało od kilku czynników, w tym od działań protekcjonistycznych w Unii Europejskiej, sposobu promocji naszej żywności na rynkach zagranicznych i poziomu kosztów w firmach - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

- Myślę, że jeszcze przez co najmniej 3-4 lata będziemy dalej rozwijać nasz eksport. O ile, to będzie zależało od wielu czynników, miedzy innymi od tego, czy naciski protekcjonistyczne ze strony poszczególnych krajów będą się zwiększać - mówi Andrzej Gantner, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Zwraca uwagę, że nie musi dużo się wydarzyć, byśmy przestali eksportować np. do Czech, wystarczy jedna ustawa, która stworzy bariery.

- Oczywiście będziemy mogli protestować, jednak Unia jest tak skonstruowana, że cały proces odwoławczy trwałby 3-4 lata. Po takim czasie może uda się wygrać, ale lepiej, jeśli nie będzie trzeba walczyć. Tak więc wiele będzie zależało od tego, czy protekcjonizm będzie zyskiwał na wsparciu poszczególnych krajów i faktycznie KE będzie w stanie na niego szybko reagować. To dla nas, jako dużego eksportera jest kluczowe. Ważne jest też, żeby Polska nie dała się wikłać w żadne protekcjonistyczne pomysły polityków, bo to będzie podrzynanie gałęzi na której siedzimy - podkreśla ekspert.

Po drugie, jak mówi, bardzo ważną kwestią jest, co się stanie z kosztami i czy nie stracimy w eksporcie zbyt szybko przewagi cenowej. - Po trzecie, wiele będzie zależało od tego, czy wreszcie zajmiemy się promocją we właściwy sposób - promując marki żywności, a nie całą polską żywność - ocenia Andrzej Gantner.

- Obecna promocja nie jest dostosowana do wymogów rynku. Kraje, które są dużymi eksporterami, nigdy nie promowały ogólnie swojej żywności, ale tylko kilka podstawowych marek, które kojarzą się z półką premium, np. francuskie sery, czy wina, irlandzkie masło, włoskie szynki, belgijskie czekoladki. Jeżeli mamy budować wizerunek naszej żywności jako produktów dobrej jakości, to lepiej budować go na konkretnych produktach i markach premium - proponuje ekspert.

Jego zdaniem, przykładem produktu, którego nie umiemy właściwie promować jest oscypek. Jest to bardzo dobry produkt, który jest smaczny i ma świetne właściwości. Można by go eksportować na dużą skalę.

- Czy w obszarze, gdzie produkuje się oscypek powstała grupa producentów, skupiająca ich na tyle dużo, by można było oscypek wyprodukować na masowa skalę i prowadzić skoordynowany międzynarodowy marketing tego produktu? Niestety nie. Natomiast tak postępują producenci na przykład hiszpańskich szynek - tam kilkadziesiąt firm i kilka regionów włącza się w jeden projekt, by możliwa była sprzedaż na masową skalę markowego produktu premium. Wszyscy produkują w ten sam sposób, według tych samych reżimów, prowadzą wspólny marketing i sprzedaż, budując zarazem dobry wizerunek hiszpańskiej żywności - mówi Andrzej Gantner.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kubanek 29-01-2014, 10:03:
Od dawna to pisałem, że trzeba tworzyć marki regionalne, oparte o konsorcja producentów, tak, aby bardzo wielu, małych producentów, mogło produkować i sprzedawać 1, czasem 2 produkty tylko. Niestety, do tego bardzo daleka droga, bo mentalnie, nasi producenci nie są gotowi do tworzenia kooperatyw czy spółdzielni, widać, że rejestracje produktów tradycyjnych i regionalnych, stanęły gdzieś, poza tym, mało komu chce się przeprowadzać certyfikację, np. GTS, w przypadku Kabanosów czy Myśliwskiej. Te wędliny, szczególnie kabanosy to właśnie idealny przykład na tym, że nasi producenci nie rozumieją, że "w kupie siła", producenci walczą na markę swoją, a nie markę produktu, który produkują, także ich konkurenci.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 394) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH