Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, ING Bank Śląski: Bank może wspomóc firmy w rozwoju eksportu

  • Autor: ŁR, ŁS, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2015, 12:13
Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, ING Bank Śląski: Bank może wspomóc firmy w rozwoju eksportu
Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Bank Śląski (fot. zelaznastudio.pl)

Ze względu na bliskość, stabilność i podobieństwo w sposobie prowadzenia biznesu, kraje UE wydają się naturalnym rynkiem eksportowym dla polskiej żywności. Eksport do krajów UE stanowi ok. 80 proc. polskiego eksportu żywności, a więc nasza obecność na rynkach trzecich jest ciągle niewielka, chociaż wykazuje dużą dynamikę wzrostową - zauważa w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Bank Śląski.

- Jakie czynniki będą decydowały o sytuacji polskich eksporterów żywności w najbliższej przyszłości? 

W ciągu ostatnich 10 lat eksport żywności wzrósł prawie czterokrotnie. Rosyjskie embargo oraz inne niekorzystne czynniki nie spowodowały spadku eksportu. Wiele firm spożywczych osiągnęło silną pozycje i stopniowo wyczerpuje potencjał dalszego wzrostu na rynku krajowym. Aby zapewnić stabilny i długotrwały rozwój, firmy podejmują decyzję o eksporcie i powiększeniu grupy potencjalnych klientów. Polskie firmy niezwykle dynamicznie poszukują nowych kierunków zbytu i eksport polskiej żywności rośnie.

Doświadczenia ostatnich lat pokazały, że dobrze jest dywersyfikować swój eksport. Dlatego firmy energicznie poszukują rynków docelowych, zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Afryce czy Azji. Widzimy ostatnio zwiększoną intensyfikację płatności z tych kierunków. Ten trend jest wzmacniany poprzez dużą konkurencje na rynku krajowym, konieczność dywersyfikacji kanałów zbytu wobec znaczącego udziału sieci handlowych w sprzedaży oraz możliwość uzyskania satysfakcjonującej marży w sprzedaży eksportowej. Eksport jest hamowany przez swoisty protekcjonizm, ograniczenia i mechanizmy ochronne rynków krajowych lub lokalnych. Każdy z tych rynków ma własną specyfikę i bariery wejścia. Jednak coraz więcej firm chce być tam obecna. 

- Jak wyglądają największe bariery eksportowe - brak wiedzy i rozpoznania rynków, brak dostępu do finansowania, czy odpowiedniego produktu dostosowanego do wymagań zagranicznych kontrahentów? A może zbyt małe moce produkcyjne? 

Wszystkie te elementy wpływają na eksport, ale na obecnym etapie rozwoju przedsiębiorczości polscy producenci coraz lepiej sobie radzą z ich pokonywaniem. Widzimy nowe inwestycje proeksportowe, które są finansowane ze środków własnych lub z kredytów. Przemysł spożywczy w Polsce posiada najnowocześniejsze zakłady przetwórcze i linie produkcyjne w Europie, dlatego firmy od strony jakości produkcji są dobrze przygotowane do konkurencji na rynkach zagranicznych. Rozpoczynając współpracę z zagranicznym kontrahentem, firmy obawiają się wysokiej konkurencyjności czy niestabilności krajów ekspansji, ale radzą sobie coraz lepiej. Ważne jest dokładne rozpoznanie rynków eksportowych. Są firmy, które eksportują do ponad 70 krajów, ale zostało to poprzedzone złożonymi analizami aż 150 rynków zagranicznych. W pierwszej kolejności firmy sprzedają na rynkach bliskich geograficznie i kulturowo, często też językowo. Jest to łatwiejszy i tańszy kierunek ekspansji. W przypadku eksportu poza Europę, ważne jest zrozumienie różnic kulturowych i wyczulenie na inny sposób prowadzenia biznesu. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 356) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH