Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Etyka w biznesie - czy to się opłaca?

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 19-07-2013, 11:05
Etyka w biznesie - czy to się opłaca?
Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności

Etyka w przemyśle spożywczym nie tylko istnieje, ale jest tu wręcz nie zbędna. Poza tym, opłaca się przedsiębiorstwom. Jednak często postępowanie producentów żywności zależy od obowiązujących przepisów prawa, które jest nieszczelne i nietransparentne - oceniali uczestnicy konferencji „Etyka z produkcji i obrocie żywnością".

Ich zdaniem, etyka jest potrzebna między innymi z powodu postępującej globalizacji. - Procesy globalizacji nieuchronnie będą wydłużać łańcuchy żywnościowe, co nieuchronnie będzie prowadziło do tego, że rynki będą coraz bardziej anonimowe. To nieuchronnie będzie zwiększało pokusę wprowadzania produktów w sposób nieetyczny - mówił prof. Stanisław Kowalczyk, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Uczestnicy konferencji zastanawiali się, czy wyrażenie „etyka biznesu" jest oksymoronem, a więc zlepkiem słów wzajemnie wykluczających się, skoro biznes nastawiony jest na zysk, a więc rządzi się raczej prawami rynku, niż zasadami moralnymi.

Joanna Terelak-Subramanian z Krajowej Izby Gospodarczej zwróciła uwagę na pogląd, według którego prowadzenie działalności biznesowej jest z gruntu niemoralne, ponieważ rządzi nią nieposkromiona chęć zysku i eliminowania konkurencji poprzez stosowanie nieetycznych praktyk.

Tymczasem, istnieje też przeświadczenie, że każda działalność gospodarcza musi być podporządkowana określonym standardom etycznym, zaś pomiędzy wynikami finansowymi firmy a jej wizerunkiem jako firmy uczciwej i odpowiedzialnej powinien istnieć ścisły związek.

- Firmy coraz częściej zaczynają rozumieć, że etyka się opłaca, że dobre postępowanie to dobry biznes i że moralność leży w interesie firmy. Wiele firm z sektora spożywczego tak to postrzega - mówiła Joanna Terelak-Subramanian.

Zwróciła ona uwagę, że istnieje tzw. dekalog biznesmena, nawiązujący do etyki katolickiej. Wśród 10 zasad tego dekalogu znajdują się dwie zasady: „Nie produkuj niczego, co zagrażałoby życiu i zdrowiu ludzi" oraz: „Nie oszukuj nikogo". - Na tych zasadach oparte są także przepisy dotyczące bezpieczeństwa i fałszowania żywności - mówiła.

Prof. Mieczysław Obiedziński ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego podkreślał, iż łańcuch żywnościowy jest bardzo złożony i na każdym etapie tego łańcucha potrzebne są wartości etyczne.

- W dzisiejszym świecie mamy do czynienia z paradoksem bezpieczeństwa żywności - jest ono bardziej powszechne, ale też jest przedmiotem coraz większych wątpliwości - mówił. Jak tłumaczył, zmienia się stosunek konsumenta do informacji. W latach 60-tych wystarczyło samo zapewnienie, że żywność jest bezpieczna. W latach 80-tych konsumenci chcieli, by im to pokazać. Obecnie, firmy muszą udowadniać konsumentom, że ich żywność jest bezpieczna.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mirosław 22-07-2013, 08:56:
Byłem na tej konferencji w Senacie , dobrze że się odbyła!!
Ale nikt z prelegentów nie wygłosił tezy - że bezpieczeństwo żywności i unikanie szarej strefy to również stałe zatrudnienie , bezpieczne warunki pracy , stały nadzór weterynaryjny i sanitarny ,i równa konkurencja.
Po drugie dlaczego w jogurcie,, tesko lub innym jest mniej owoców, lub w parówkach mięsa, bo super markety zamawiają tańszy produkt i go lansują w gazetce reklamowej ? A tak to jest prawo oraz inne prawo ,, prawo do oszustwa i unikanie odpowiedzialności. Wg referatu Pani Joanny Terlak dane z 2011 roku system HACCP WDROŻYŁO TYLKO 37 % zakładów.
Czy jest to etyczne dla konsumentów i konkurencji na rynku ??
  • pawel 22-07-2013, 08:24:
Dobry artykuł ale nie zbędna, pisze się razem :)

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH