REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Europa południowo-wschodnia szansą dla polskich firm

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 17-03-2015, 19:55
Europa południowo-wschodnia szansą dla polskich firm

- Zagraniczna ekspansja to nieunikniony etap rozwoju firmy, o którym coraz częściej myślą menadżerowie i właściciele. Otrzymujemy coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich. Przedsiębiorcy wybierają przede wszystkim rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne - mówi w rozmowie z WNP.pl Bartosz Marcinkowski, partner w kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

REKLAMA

- Myślenie w tym kierunku jest coraz powszechniejsze wśród managerów i właścicieli firm. Często podstawę do takich przymiarek stanowią ich doświadczenia eksportowe, podsuwające pytania, w jaki sposób można być bliżej zagranicznego odbiorcy.

To nieunikniona tendencja, ale nie tak rozwinięty trend, że codziennie wprowadzamy po kilka spółek na zagraniczne rynki. Na pewno natomiast jest coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich.

Scenariusze mogą być bardzo różne. Menadżerowie firmy np. spożywczej stwierdzają - tam jest interesujący rynek surowcowy, a zarazem duża grupa konkurentów, a więc powinniśmy tam być. W innym wypadku spółka już obecna na jakimś rynku spostrzega, że tworząc na nim oddział z lokalnymi pracownikami będzie bliżej klienta, bliżej rynku, co powinno ułatwić działanie - marka będzie bardziej widoczna, lepiej postrzegana, firma będzie też mogła szybciej odpowiadać na zmiany zapotrzebowania.

Jak do tego zagadnienia podchodzą przedsiębiorcy?

- Zazwyczaj dość rozsądnie: z dużymi inwestycjami startują głównie na rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne.

Moim zdaniem, nie trzeba ścigać się z wielkimi globalnymi koncernami w Chinach czy Afryce, ale warto szukać bliżej, gdzie rynki są często nieco bardziej rozpoznane, a przynajmniej zbliżone kulturowo, czy pod względem aktualnych aspiracji. Wśród takich rynków są Słowacja, Chorwacja, Serbia, pojawiała się też Grecja czy Turcja.

Znam też przypadki inwestycji we Włoszech czy Francji, ale to nieco trudniejsze rynki, choćby ze względu na większe nasycenie produktowe. Niekiedy możliwości wykorzystania synergii, doświadczeń czy dorobku firm działających na rozwiniętych rynkach przez przejęcie takiej struktury oznacza także przejęcie, chociaż częściowe rynku. Takie możliwości się teraz ewidentnie otwierają.

Przez lata byliśmy raczej uznawani za rynek przejmowany, a nie przejmujący. Ta tendencja się zmienia?

- Myślę, że następuje pewne okrzepnięcie naszego rynku, a z drugiej strony pojawiło się, zwłaszcza w krajach południowo-wschodnich postrzeganie firm z Polski jako mogących już dzielić się doświadczeniami, mogących wprowadzać swoje inwestycje, swoje środki. Część przedsiębiorców widzi za granicą nowe szanse.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH