Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Firmy mają coraz lepszy dostęp do finansowania

Największymi problemami polskich przedsiębiorców z sektora MŚP jest w dalszym ciągu pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników oraz zdobywanie nowych klientów. Coraz mniejszy problem stanowi dla nich dostęp do finansowania. Polscy przedsiębiorący oceniają swoje szanse na zdobycie środków finansowych podobnie jak firmy działające we Francji, Belgii czy w Danii.

Firmy mają coraz lepszy dostęp do finansowania
Mieczysław Woźniak /fot. ZPL

Najważniejszą kwestią dotyczącą funkcjonowania małych i średnich firm w Polsce pozostaje możliwość pozyskania wykwalifikowanej kadry. W badaniu realizowanym przez Komisję Europejską - takiej odpowiedzi udzieliło 24% badanych firm1. Dla 16% istotną sprawą było pozyskiwanie klientów, podczas gdy na problemy z dostępem do finansowania wskazywało jedynie 8% firm – w przypadku tej ostatniej odpowiedzi podobna proporcja dotyczyła przedsiębiorców pracujących we Francji, Belgii czy w Danii. Należy zaznaczyć, że dostęp do finasowania systematycznie ulega poprawie – jeszcze w 2009 był istotnym problemem dla 15% polskich firm. Takie wnioski płyną z badania SAFE, zrealizowanego przez Komisję Europejską we wszystkich krajach Unii Europejskiej, pod koniec ubiegłego roku.

Istotne źródła finansowania dla polskich i europejskich firm

Dla 59% przedsiębiorstw z sektora MŚP leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania. Na kolejnych miejscach znalazły się: linia kredytowa (istotna dla 55% firm), kredyty kupieckie (ważne dla 43% firm) oraz kredyty udzielane firmom przez banki (istotne dla 37%). Na dalszych miejscach były wskazywane dotacje, fundusze wew. oraz inne kredyty. Polskie firmy najczęściej wykorzystywały linie kredytowe (41% wskazań) oraz leasing (40 % odpowiedzi).

- Badanie Komisji Europejskiej pokazuje, że leasing jest tym produktem finansowym, który szczególnie wspiera finansowanie inwestycji małych i średnich firm w całej Europie. W krajach UE średnio 47% firm wytypowało go jako najbardziej istotne źródło finansowania. W Polsce, podobnie jak w Niemczech, które są drugim największym rynkiem leasingu w Europie, leasing jest ważny dla 59% firm, podczas gdy jeszcze wyższe uznanie zdobywa w niektórych krajach skandynawskich i bałtyckich: w Finlandii (65% wskazań), Estonii (62%) i na Łotwie (60%) – zauważa Mieczysław Woźniak, Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, członek Rady Dyrektorów Leaseurope.

Na co zostały wydane pozyskane środki?

41% polskich przedsiębiorców pozyskane środki wydało na inwestycje stałe to znaczy inwestycje w dobra materialne takie jak np. maszyny, grunty, budynki, instalacje, pojazdy lub nowe technologie. Na zapasy i kapitał obrotowy postawiło 39 % firm, natomiast 25% przedsiębiorców przeznaczyło środki na poczet rekrutacji i szkoleń pracowników. Pozyskane środki zostały przeznaczone także na refinansowanie zobowiązań (22%) oraz rozwój nowych produktów (17%). Podobna proporcja wynika z uśrednionych wypowiedzi europejskich przedsiębiorców.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mieczysław Woźniak RSS ALERT    /    Związek Polskiego Leasingu RSS ALERT    /    finansowanie firm RSS ALERT    /    leasing RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.196.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.