Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Firmy płacą szybko, jednak problemy z płatnościami nie znikają

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-02-2016, 10:22

W czwartym kwartale 2015 roku zmniejszył się odsetek niezapłaconych faktur oraz skrócił średni czas oczekiwania na zapłatę. W tym samym czasie przybyło jednak firm, które narzekają na rosnące kłopoty z otrzymaniem pieniędzy za sprzedane towary i usługi – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Największe problemy tradycyjnie już dotykają mikro i małe przedsiębiorstwa.

Według badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” przeciętny czas oczekiwania na zapłatę skrócił się w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku o trzy dni i osiągnął poziom trzech miesięcy i 12 dni. To najlepszy wynik od stycznia 2009 roku, kiedy rozpoczęto mierzenie poziomu zatorów płatniczych w gospodarce. W najgorszym pod tym względem roku 2013 był on aż o miesiąc dłuższy.

Na zapłatę nadal najdłużej czekają mikroprzedsiębiorcy. W ich wypadku jest to przeciętnie trzy miesiące i 24 dni, podczas gdy największe firmy średnio czekają na przelew o miesiąc krócej. W przypadku branż najlepsza sytuacja pod tym względem jest w przemyśle i handlu – tu kontrahenci płacą po dwóch miesiącach i 21 dniach (przemysł) oraz trzech miesiącach i 6 dniach (handel). Tradycyjnie najdłużej na pieniądze czeka się w budownictwie – aż 4 miesiące i 12 dni.

Do rekordowego poziomu 21,5 proc. zmalał też odsetek przeterminowanych faktur. Wskaźnik ten również „nie rozkłada się” równomiernie w całej gospodarce. O ile w przypadku mikroprzedsiębiorstw i małych firm wynosi on ok. 22 proc., to w przypadku największych korporacji jest to tylko niespełna 13 proc.

- Mamy tu klasyczny przykład komunikatu zawierającego dobrą i złą wiadomość jednocześnie. Dobra jest taka, że zaledwie co piąta faktura nie jest zapłacona w terminie. To najlepszy wynik od początku 2009 roku. Zła jest taka, że sektor MSP w przeciwieństwie do korporacji, nadal nie przykłada wystarczającej wagi do weryfikacji swoich kontrahentów, nie ma tu wystarczającej oceny ryzyka kontraktu, nie ma też wdrożonych procedur windykacyjnych, kiedy klient nie płaci. Priorytetem jest sprzedaż za wszelką ceną. Taka polityka prowadzi często prosto do kłopotów – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Do rekordowo niskiego poziomu 6,1 proc. spadł także średni odsetek kosztów, jakie ponoszą przedsiębiorstwa na przeciwdziałanie zatorom płatniczym i windykację należności. Tu także istnieje rozbieżność wskaźników dla małych i dużych firm. O ile w mikroprzedsiębiorstwach stanowią one aż 8,6 proc. wszystkich kosztów działalności firmy, to w korporacjach tylko 1,7 proc.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.