REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB

  • Autor: Konferedacja Lewiatan
  • Data: 06-04-2016, 13:21
Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB
Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB. Fot. shutterstock

Prawie jedna trzecia mikro, małych i średnich pracodawców (bez tych, którzy nie zatrudniają żadnej osoby) to firmy rodzinne, z czego 40 proc. to mikroprzedsiębiorstwa, 46 proc. małe firmy a 14 proc. średnie – wynika z badania Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB, a 25 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw. Pracuje w nich 24 proc. zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. Ponad 21 proc. wszystkich wydatków na inwestycje, to nakłady firm rodzinnych - informuje Konfederacja Lewiatan.

- Ponad 37 proc. firm funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat. A to oznacza, że część z nich powstała jeszcze przed 1989 r. i skutecznie dostosowała się do gospodarki rynkowej. Ale w grupie tych ponad 20 -latków jest także wiele firm założonych zaraz po transformacji. To Ci, którzy pierwsi zauważyli szanse i, jak widać, skutecznie z nich skorzystali – mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Konfederacja Lewiatan zaznacza, że firmy rodzinne częściej niż firmy nierodzinne zarejestrowane są w mniejszych miastach, a także na obszarach wiejskich. Wskazuje to na ich powiązanie z „miejscem urodzenia", lokalną społecznością. Ale wcale nie oznacza lokalności działania, bowiem wiele firm rodzinnych działa nie tylko na całym rynku krajowym, ale także zagranicą.

Z badań Lewiatana wynika, że ponad 80 proc. firm rodzinnych i nierodzinnych zdecydowanie preferuje prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o własne środki finansowe, chociaż wśród firm rodzinnych więcej jest takich, które bardziej przychylnie spoglądają na korzystanie z zewnętrznego finansowania.

Firmy rodzinne są nieco bardziej otwarte na wychodzenie poza działalność lokalną. Ale preferują produkowanie i sprzedaż dotychczasowych produktów/usług, a nie inwestowanie w innowacje produktowe.

Cykl spotkań  pod hasłem „Wyzwania dla firmy rodzinnej 2016”  organizują  firmy Deloitte, ABC Czepczyński i Nowy Styl Group, pod patronatem Konfederacji Lewiatan. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 542) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH