REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Firmy spożywcze coraz głębiej wchodzą w delokalizację

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 30-08-2010, 15:56
Firmy spożywcze coraz głębiej wchodzą w delokalizację

Spowolnienie gospodarcze odczuwalne w całej Europie zachęca firmy z branży spożywczej do delokalizacji produkcji - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Magdalena Stasiuk, business development specialist w Kerkhoff Consulting Eastern Europe.

REKLAMA

Jak wynika z obserwacji Kerkhoff Consulting, producenci z branży spożywczej obecnie decydują się na dwa typy delokalizacji produkcji w Europie Środkowo-Wschodniej. - Pierwszy typ to konsolidacja linii produkcyjnej w Polsce lub krajach Europy Środkowo-Wschodniej, przede wszystkim ze względu na niższe koszty produkcji i koszty pracy (np. Kraft, który przenosi produkcję czekolady z Bristolu do Polski). Ten typ delokalizacji dotyczy szczególnie firm, które mają już w Polsce produkcję i dodają kolejne linie produkcyjne - tłumaczy Magdalena Stasiuk. - Wynika to z niskiego ryzyka, bowiem w wielu przypadkach firmy takie już znają rynek. Redukcja kosztów produkcji nie musi być głównym argumentem. Wpływ ma także chęć opanowania nowych rynków zbytu. Jeszcze kilka lat temu najczęściej spotykany był tzw. greenfield investment (np. Hochland, który zbudował od podstaw fabrykę serów topionych w Kazimierzu pod Poznaniem), jednak firmy zachodnie odchodzą od tego modelu - dodaje.

Drugi najczęściej wybierany przez firmy rodzaj delokalizacji to global sourcing - gdy firma przenosi etapy produkcji podlegające największej optymalizacji kosztowej do najkorzystniejszej lokalizacji (często kraj o niskim koszcie pracy, czy dostawca z przewagą konkurencyjną w kosztach produkcji) rozbijając łańcuch produkcji, zatrzymując końcowe etapy produkcji i zbyt we własnym zakładzie. - Zrobił tak np. niemiecki producent dżemów i konfitur Gobber, który kupuje w regionie owoce (najniższe koszty produkcji truskawek, poziomek-Polska, czereśni, wiśni, malin-Serbia), a następnie przetwarza je w swoim zakładzie w Niemczech - wskazuje Magdalena Stasiuk.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH