Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Firmy spożywcze mogą usprawnić produkcję i transport dzięki metodom lean management

  • Autor: portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 30-07-2014, 14:11

Metody lean management w firmach potrafią usprawnić produkcję czy transport nawet o kilkadziesiąt procent. To ważne dla różnych branż, w tym spożywczej, których wpływy zależą od szybkości i elastyczności produkcji.

Metody lean management (ang. szczupłe zarządzanie) pozwalają zoptymalizować cykl produkcji i koszty wytwarzania, tak aby całość stała się możliwie najbardziej efektywna. Jest to szczególne istotne w branży spożywczej, gdzie redukcja zapasów i krótki czas realizacji zamówienia odgrywa ważna rolę. Przykładem mogą być produkty mleczarskie z krótkim terminem przydatności do spożycia.

Optymalizacja produkcji oraz dystrybucji takiego produktu spowoduje skrócenie drogi od produkcji do momentu, w którym produkt z krótkim terminem ważności trafi do sklepów. Wydłuży się zatem czas jego dostępności w sprzedaży.

Wdrożony w fabryce lean management pozwoli tak uelastycznić cykl produkcji, że pod jednym dachem będą powstawały wszystkie produkty - bez straty na czasie, kosztach, a przede wszystkim jakości.

- Firma zyskuje na każdym etapie. Szybciej wypuszcza gotowy produkt, mniej ją to kosztuje, ma też mniejsze straty lub ogranicza je do zera. W rezultacie jest bardziej konkurencyjna - mówi Marcin Stachowiak z firmy Staufen, która świadczy usługi doradcze w zakresie lean management dla firm.
- Skuteczność lean była szczególnie widoczna w czasie kryzysu. Firmy, które wdrożyły tę metodologię, łatwiej radziły sobie z trudnościami na rynku - dodaje.

Odchudzona fabryka

Przykładem pokazującym skuteczność narzędzi lean może być jedna ze znanych firm z branży spożywczej, gdzie nie tylko zoptymalizowano produkcję, ale również zaprojektowano nową fabrykę. Wcześniej produkcja odbywała się w wielu różnych budynkach. Czas i energię pochłaniał transport półproduktów, przepływy materiałów nie były jasno zdefiniowane. Wytwarzano również wiele niepotrzebnego zapasu. Czas produkcji był poza kontrolą i wynosił średnio 11 dni. Po wdrożeniu lean zmniejszył się do zaledwie 4 dni.

- Poprawa wynika stąd, że zakład został zorientowany na przepływ. Cała produkcja została zamknięta pod jednym dachem, droga transportu znacznie się skróciła, a przepływ materiałów stał się jasny. Również zapasów powstaje znacznie mniej. Lean odchudził cały ciąg i przyniósł firmie wymierne korzyści - mówi Marcin Stachowiak. Firma Staufen opracowała layout nowej fabryki firmy..

Powierzchnia całkowita zakładu została ograniczona o blisko połowę. Czas realizacji produkcji zmalał o 63%, a produktywność zwiększyła aż o 28%. Firma zaoszczędziła również na kosztach, bo te zmniejszyły się o 5%.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 364) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH