Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Firmy spożywcze vs. projekt ustawy ws. walki z nieuczciwymi praktykami

- Każda nieuczciwa praktyka powinna być eliminowana. Więc co do zasady jesteśmy za podejmowaniem wszelkich działań regulujących współpracę biznesową. Mamy nadzieję, że dzięki temu wzrosną szanse na podbój rynku mniejszych polskich firm, które mają zdecydowanie słabszą siłę przebicia niż zagraniczne koncerny – podczas gdy jakość oferowanych produktów nie odbiega od zagranicznych - mówi Łukasz Kotaniec, członek zarządu firmy Kotaniec – producenta sosów Folwark.

Firmy spożywcze vs. projekt ustawy ws. walki z nieuczciwymi praktykami
fot. shutterstock

Poprosiliśmy kilku przedstawicieli sektora spożywczego o opinię na temat przyjętego ostatnio przez rząd projektu ustaw ws. przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie handlowym. 

Jak ta sytuacja wpłynie na praktyki sieci handlowych? - Trudno przewidzieć. Możemy mieć jedynie nadzieje, że dzięki temu sieci będą rozszerzać współpracę z polskimi dostawcami, a producenci skupią się na zwiększaniu dystrybucji i wzrostach sprzedaży. Polscy konsumenci zasługują na to, żeby mieć pełną dostępność do rodzimych produktów, których coraz częściej poszukują. Jeśli tak się stanie wróżę bardzo dobrą przyszłość nie tylko naszej firmie ale innym - mniejszym, których rozwój siłą rzeczy jest hamowany przez czynniki niezależne od nich - dodaje Łukasz Kotaniec.

Michał Lasocki, prezes firmy Intenson Europe, która produkuje superfoods, jest zdania, że ustawa trafi raczej tylko w nieuczciwych sprzedawców chcących coś dodatkowo ugrać na transakcji. - W mojej opinii te zmiany powinny pomóc w konkurencyjnym traktowaniu mniejszych podmiotów i zerwaniu monopolu dużych korporacji - dodaje szef Intenson.

- Moim zdaniem jest to dobre rozwiązanie, ponieważ teoretycznie będzie pewien straszak z którego producenci będą mogli w pewnym stopniu korzystać. Rozwiązania w tej ustawie są trafne. Polscy konsumenci chcą kupować polską żywność a więc wątpliwe według mnie jest to, że sieci handlowe będą chciały zakończyć handel polskimi produktami spożywczymi. Na mój biznes może to raczej wpłynąć pozytywnie - mówi Bartosz Głodowski, prezes Beer Fingers.

Z kolei Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA, przypomina, że nieuczciwe praktyki nie są czymś nowym w łańcuchu dostaw. Niemniej jednak temat ten stał się szczególnie istotny w obliczu niskich cen żywności, które sprawiają, że uczestnicy łańcucha dostaw, zwłaszcza na jego początkowym i środkowym odcinku są bardziej podatni na ewentualne nieuczciwe zachowania ze strony swoich partnerów handlowych.

Zdaniem analityka projekt ustawy jest krokiem w dobrym kierunku. - Jest to próba rozwiązania od lat zaniedbywanego problemu, o czym świadczy fakt, że Polska wprowadza ustawę regulującą kwestię nieuczciwych praktyk handlowych jako jeden z ostatnich krajów UE. Można oczekiwać, że ustawodawca wyciągnął wnioski z rozwiązań stosowanych za granicą na co wskazuje połączenie elementów różnych modeli regulacji tej kwestii zaczerpniętych z innych krajów UE. Niemniej kluczowa dla oceny ustawy i jej wpływu na branżę będzie skuteczność i szybkość egzekwowania jej zapisów - dodaje Jakub Olipra.

więcej informacji:

Kotaniec RSS ALERT    /    Folwark RSS ALERT    /    nieuczciwe praktyki handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Producent 2016-08-11 09:49:29
    A co z kruczkami prawnymi i elastycznym traktowaniem prawa, które proponuje Jurgiel?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.75.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.