Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Firmy spożywcze zamiast na kredyty mogą postawić na obligacje korporacyjne

Obligacje korporacyjne, które stają się coraz bardziej popularne wśród firm spożywczych, wykorzystywane są najczęściej, gdy banki ograniczają dostęp do finansowania – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Krzysztof Dziubiński, członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator.

Firmy spożywcze zamiast na kredyty mogą postawić na obligacje korporacyjne
Krzysztof Dziubiński, członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator fot. DM Navigator

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 27-04-2016, 15:15

- Przedsiębiorstwa z sektora spożywczego, jak pokazują sprawozdania finansowe spółek z tej branży notowanych na warszawskiej giełdzie, w toku swojej działalności korzystają głównie z finansowania bankowego w połączeniu ze środkami własnymi, uzupełniając je w mniejszym lub większym stopniu o leasing, faktoring czy obligacje korporacyjne. Z tych ostatnich skorzystały do tej pory takie podmioty jak m. in. Kofola, Mieszko, ZM Henryk Kania, Regis czy Oshee – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Krzysztof Dziubiński.

Podkreśla, że obligacje są sposobem na ograniczanie dostępu do finansowania przez banki.

- Obligacje najczęściej są wykorzystywane, gdy banki ograniczają dostęp do finansowania, o czym świadczy przykład Kofoli – spółka wobec przedłużających się negocjacji z bankami zdecydowała się wyemitować obligacje, które pozwoliły na szybsze refinansowanie akwizycji i projektu inwestycyjnego. Podobny motyw przyświecał notowanej wówczas spółce Mieszko, która celem sfinansowania przejęcia spółki na Litwie dokonała emisji obligacji zamiennych na akcje o wartości przekraczającej 123 mln złotych – mówi Krzysztof Dziubiński.

- Niemal w takim samym stopniu jak z finansowania bankowego z obligacji korporacyjnych korzystają ZM Kania, które zebrane od obligatariuszy środki przeznaczyły głównie na zasilenie kapitału obrotowego - dodaje.

- Z obligacji korporacyjnych korzystają również podmioty o mniejszej skali działania, takie jak Regis i Oshee. Ta pierwsza celem finansowania wkładu własnego do inwestycji w nowy zakład produkcyjny wyemitowała obligacje o wartości 8,4 mln złotych. W przypadku Oshee pozyskane środki finansowały przede wszystkim rozwój marki i kapitał obrotowy - na ówczesnym etapie rozwoju i przy braku aktywów produkcyjnych spółka nie mogła jeszcze liczyć na finansowanie bankowe – mówi również członek zarządu DM Navigator.

Podkreśla, że obligacje korporacyjne w przemyśle spożywczym są często wykorzystywane jako sposób na finansowanie dalszego rozwoju, w szczególności np. akwizycji, nakładów na kapitał obrotowy czy wdrażania nowych produktów. I pomimo stosunkowo niedużej, dotychczasowej aktywności spółek spożywczych na rynku obligacji, coraz więcej spółek spożywczych jest zainteresowanych emisjami obligacji ze względu na elastyczność tego instrumentu - dodaje.

Z badania „Barometr EFL” wynika, że podstawowe źródło finansowania sektora MŚP to środki własne (89 proc. wskazań). Jednak, biorąc pod uwagę zewnętrzne wsparcie, najpopularniejszy dotąd kredyt bankowy został zdetronizowany przez leasing – 41,5 proc. vs. 43,8 proc. Tylko co siódma firma korzysta z ubezpieczenia majątku firmy (14,2 proc.), a jedna na piętnaście z faktoringu (6,8 proc.).

Podczas gdy wśród mikro firm 90,5 proc. zarządzających bazuje na środkach własnych, 30,5 proc. na kredycie, a 28 proc. na leasingu, tak 83 proc. średnich przedsiębiorców finansuje swoją działalność gotówką, 59 proc. leasingiem, a 53 proc. kredytem bankowym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

KANKANIA
KFLKofola SA

więcej informacji:

obligacje korporacyjne RSS ALERT    /    obligacje RSS ALERT    /    finansowanie firm RSS ALERT    /    finansowanie przedsiębiorstw RSS ALERT    /    Dom Maklerski Navigator RSS ALERT    /    Krzysztof Dziubiński RSS ALERT    /    finanse RSS ALERT    /    Oshee RSS ALERT    /    Regis RSS ALERT    /    ZM Henryk Kania RSS ALERT    /    Kofola RSS ALERT    /    Mieszko RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • artmetic ekonsulting 2016-04-30 00:03:45
    Emisje obligacji, przygotowanie memorandów i prospektów: artmetic.pl

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.226.208.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.