Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Firmy z Polski chronią znaki towarowe

  • Autor: Konfederacja Lewiatan/za dlahandlu.pl
  • Data: 04-05-2016, 11:37

W ubiegłym roku z Polski wpłynęło do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej 3665 wniosków o ochronę znaku towarowego w UE. To 4 proc. wszystkich zgłoszeń w 2015 r., których było prawie 90 tys. - podał Eurostat.


W 2015 r. do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wpłynęło prawie 90 tys. zgłoszeń o ochronę znaku towarowego. To 5 razy więcej niż w 1997 r. W tym z Polski było 3665 zgłoszeń. - Stawia nas to na 7. miejscu wśród wszystkich krajów UE. Dominują podmioty niemieckie, które zgłosiły w 2015 r. ponad 20 tys. wniosków o ochronę znaków towarowych (23 proc. wszystkich wniosków z 2015 r.). Przed nami plasują się także - W. Brytania, Włochy, Hiszpania, Francja i Holandia. W przeliczeniu na milion mieszkańców pozycja Polski jest słabsza, pozycjonujemy się bowiem dopiero na 19 miejscu w UE z 96,4 zgłoszeniami. Ale Niemcy też nie są na 1. pozycji, a na 9 z ponad 250 zgłoszeniami na milion mieszkańców. Listę otwierają natomiast kraje o małej liczbie mieszkańców - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

W przypadku Polski ważne jest jednak to, że w ciągu 10 ostatnich lat liczba zgłoszeń o ochronę znaku towarowego na terenie UE wzrosła z 25 na milion mieszkańców do prawie 100, czyli 4-krotnie. W tym czasie średnia liczba zgłoszeń dla UE28 wzrosła „jedynie" o 63 proc.
Zainteresowanie podmiotów ze wszystkich krajów ochroną znaków towarowych na rynkach krajów UE systematycznie rośnie. Wynika to w dużej mierze ze znaczenia tych rynków dla krajów członkowskich - w 2015 r. prawie 2/3 eksportu 28 krajów unijnych to sprzedaż na rynek wewnątrzunijny, a niespełna 37% to eksport do krajów trzecich.

- Wynika to także ze zmian modeli biznesowych - coraz silniejszego znaczenia marki, wizerunku firmy w budowaniu przez nią pozycji konkurencyjnej na rynku. Oferowanie produktów o wysokiej jakości, lepiej zaspakajających potrzeby klientów już dzisiaj nie wystarczy. Muszą one być kojarzone z marką, a podstawą jej budowania jest znak towarowy. Pozwala on firmie i jej produktom wyróżniać się na tle konkurencji, indywidualizuje przedsiębiorstwo. A to przekłada się nie tylko na wyższą marżę na sprzedaży, ale także na lojalność klientów, a więc pozwala na utrzymanie tej wyższej marży w długim okresie. Przekłada się to także na wzrost zainteresowania inwestorów i łatwiejszy oraz tańszy dostęp do kapitału - wyjaśnia ekonomistka.

- W przypadku polskich firm brak rozpoznawalnej marki i znaków towarowych ogranicza niestety bardzo często możliwość wejścia na jakiś rynek. Polskie firmy od dawna zwracają uwagę na ten problem. Chcąc skutecznie zaistnieć na rynkach krajów UE muszą korzystać z „pośredników" i sprzedawać swoje produkty pod innymi, znanymi na tych rynkach markami i znakami towarowymi dzieląc się niestety marżą. Teoretycznie mogłyby kupować firmy z rozpoznawalnymi przez klientów znakami towarowymi działające na tych rynkach. Teoretycznie, bo nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze nasze firmy dysponują odpowiednim kapitałem do takich przejęć - dodaje ekonomistka.

Rejestracja znaków towarowych tej sytuacji od razu nie zmieni, nie poprawi. Pozwoli jednak wykorzystywać znaki towarowe w budowaniu relacji z klientami na kluczowych dla nas rynkach. W krajach UE lokujemy bowiem ponad 80 proc. naszego eksportu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 904) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH