Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Foliówkowy zawrót głowy. Czyli kto zapłaci za opodatkowanie VAT sprzedaży toreb na zakupy?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ pr
  • Data: 16-01-2018, 11:49
Foliówkowy zawrót głowy. Czyli kto zapłaci za opodatkowanie VAT sprzedaży toreb na zakupy?
fot. shutterstock

Pod koniec ubiegłego roku na stronach Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat odnośnie do wprowadzenia z początkiem 2018 r. opłaty recyklingowej od lekkich toreb z tworzywa sztucznego na zakupy, które dotąd przeważnie były bezpłatne. Opłata ta będzie obciążać przedsiębiorców prowadzących handel zarówno hurtowy, jak i detaliczny - mówi Beata Złotek, specjalistka podatkowa w zakresie VAT.

Stawka wspomnianej opłaty została ustalona na 0,20 zł za każdą reklamówkę spełniającą ustawowe wymogi. Ale to nie jest koniec obciążeń dla przedsiębiorców. Trzeba będzie jeszcze od tej opłaty odprowadzić należny VAT. Budżet więc zyska dodatkowe pieniądze, które de facto obciążą tych najmniejszych – tych, których podatki bolą najbardziej.

- Jak bowiem wynika z wyjaśnień Ministerstwa (komunikat pojawił się na stronie Ministerstwa Finansów w dniu 22.12.2017 r.), opłata recyklingowa jest elementem należności za dostawę lekkiej torby, jest więc wliczana do podstawy opodatkowania tej dostawy, która jest opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%. Oznacza to, że oprócz 0,20 zł za sztukę torby trzeba będzie zapłacić jeszcze VAT, co zwiększy cenę takiej reklamówki dla konsumenta do ok. 25 gr. za sztukę - informuje Beata Złotek - specjalistka podatkowa w zakresie VAT.

Jej zdaniem ciekawe jest to, że opłatę recyklingową, która jest dochodem budżetu państwa, będzie trzeba wpłacić za cały rok 2018 dopiero w marcu 2019 r., ale VAT od tej opłaty trzeba będzie płacić już teraz, na bieżąco, zgodnie z obowiązkiem podatkowym dla celów VAT, w przeważającej większości co miesiąc.

- Oczywiście wszędzie czytamy, że wprowadzona opłata będzie pobierana od przedsiębiorców. Ale każdy dobrze wie, że to zwykłemu Kowalskiemu przyjdzie za to zapłacić, ponieważ to ostateczny konsument jest obciążany ciężarem podatku VAT. W sklepowych kolejkach  już teraz można zauważyć negatywne reakcje klientów, którzy dotąd nie musieli płacić za reklamówki i dziwią się, że sklep nabija cenę siatki na kasę fiskalną (jest taki obowiązek) i żąda za nią zapłaty. Trudno się dziwić, w końcu to dla nich większy rachunek, a przecież rzadko ze sklepu wychodzimy z tylko jedną plastikową torebką - dodaje Beata Złotek.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 501) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.