Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Foodporn na Food Show 2018: Konsumenci nie chcą już zbyt idealnie wyglądającego jedzenia

Współcześni konsumenci nie mają zaufania do idealnych produktów i do marki, która je pokazuje. W reklamie i mediach społecznościowych zaczyna obowiązywać moda na naturalność, pokazanie składników produktu i odejście od mocnego retuszu zdjęć. W dobie social mediów producentom żywności nie opłaca się kłamać - mówili prelegenci podczas debaty  "Foodporn - krótka historia o pożądaniu wobec jedzenia"

Foodporn na Food Show 2018: Konsumenci nie chcą już zbyt idealnie wyglądającego jedzenia
Anna Seroczyńska i Karolina Osuch, fot. PTWP

We wprowadzeniu do debaty Wiktoria Górecka, wykładowca Food Studies na SWPS, przyznała, że poza wyglądem i zmysłowością jedzenia ważna jest część psychologiczna. 

- To nasze aspiracje i elitaryzm sprawiają, że jedzenie możemy nazwać foodpornem. Z jednej strony mamy grzeczność jedzenia, czyli chcielibyśmy, ale nie możemy czegoś zjeść, bo jest to obarczone konsekwencjami. Z drugiej mamy hedonizm, czyli przyjemność jedzenia i przejadania się, choć nie pozostaje to bez konsekwencji. Chcemy wyglądać atrakcyjnie, ale jest to nieosiągalne, bo nie można jeść dużo i pozostać szczupłym - dodała.

Górecka zauważyła, że dochodzimy obecnie do schyłku ery foodporn, która zaczyna ustępować miejsca zjawisku 'ugly food'.

- Nie mamy zaufania do idealnych produktów i do marki, która je pokazuje. 'Ugly food' oraz comfort food to przejście do naturalności, a więc pojęcie atrakcyjności ewoluuje - dodała.

Naturalność podkreślała również Aga Kozak, dziennikarka, badaczka trendów i coacherka. Prelegentka wyjaśniła relacje między food a porn. Nawiązała w swojej wypowiedzi do porno-chic oraz podkreśliła zmiany, które zachodzą w sztukach wizualnych.

Karolina Liberka, Strategy Director Feno.pl, uważa, że konsumenci nie oczekują już czegoś, co jest perfekcyjne.

- Widzimy, że ciasto, które wygląda pięknie na zdjęciu, nie wyszło nam takie samo. Kiedyś obowiązywał pełen kadr, perfekcja, wymuskanie, teraz modne jest zbliżenie z czego zrobiony dany produkt - dodała.

Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching dodał, że jeśli "przegrzejemy" np. pod względem erotyzmu wizerunek produktu w reklamie, konsument odrzuci produkt. 

- Trend na naturalność w reklamie telewizyjnej trwa od 15 lat. Konsumenci nie chcą już oglądać ogromnych, plastikowych truskawek, spoty mają być naturalne, a nie perfekcyjne. Podobnie jest z językiem reklamy użytym podczas product placementu w filmach, który mocno razi konsumentów - dodał.

Anna Seroczyńska i Karolina Osuch z Hungry Friends, specjalistki od stylizacji i fotografii jedzenia, przyznały, że w kontekście reklamowym jedzenie musi wyglądać lepiej niż w rzeczywistości.

- Musimy upiększać, musimy udawać. Posługujemy się różnymi środkami chemicznymi, ale staramy się robić to oszczędnie i nie oszukujemy bezczelnie, ale musimy pewne rzeczy podkręcać aby być wiernym marce i produktowi - mówiła Anna Seroczyńska.

Inne podejście reprezentuje Grzegorz Targosz z bloga Gotowaniezpasja.pl.

- Mamy zasadę, że każda rzecz, którą fotografujemy jest przez nas zjadana. Umiem wykorzystać techniki poprawiania zdjęć, znam je, ale świadomie je odrzucam - dodał.

Pełna relacja już wkrótce!

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Food Show 2018 RSS ALERT    /    foodporn RSS ALERT    /    Jacek Sadowski RSS ALERT    /    Karolina Liberka RSS ALERT    /    Aga Kozak RSS ALERT    /    Grzegorz Targosz RSS ALERT    /    Hungry Friends RSS ALERT    /    Wiktoria Górecka RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • abc 2018-03-12 15:54:24
    Pierwszy bodziec 90% klientów, to ocena wzrokowa produktu/opakowania, następnie cena. Jeśli produkt spodoba się, to taki klient spróbuje go, a jeśli nie, to obok produktu po prostu przejdzie obojętnie. Pozostałe 10% przeczyta etykietę i zerknie na certyfikaty produktu. Te 10%, po zapoznaniu się z powyższym, z reguły produkt kupi i to nie zwracając uwagi na cenę.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.203.225.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.