Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Francja może zablokować mandat do rozmów handlowych między UE a USA

Żądania Francji, która chce wyłączenia usług audiowizualnych z rozmów między UE a USA o wolnym handlu, mogą uniemożliwić w piątek przyjęcie przez kraje Unii mandatu do negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi - przyznały w czwartek źródła dyplomatyczne w Brukseli.

"Sytuacja jest dość trudna" - powiedział dziennikarzom wysoki rangą dyplomata jednego z krajów UE przed piątkową radą ministrów odpowiedzialnych za handel międzynarodowy. "Jednak jesteśmy optymistyczni, że jutro (w piątek) dojdziemy do konsensusu" - dodał.

Według dyplomaty tekst mandatu dla KE do negocjacji umowy o partnerstwie handlowym i inwestycyjnym ze Stanami Zjednoczonymi jest już w zasadzie uzgodniony - z wyjątkiem punktu, który dotyczy usług audiowizualnych. W środę agencja Reuters podała, że Francja ponownie zagroziła zablokowaniem przyjęcia mandatu i rozpoczęcia negocjacji handlowych z USA, jeśli sektor ten nie zostanie wyłączony z rozmów.

Paryż obawia się, że liberalizacja handlu z USA w tym sektorze zagroziłaby tzw. wyjątkowi kulturalnemu, który pozwala państwom UE wprowadzać ograniczenia importu produktów branży filmowej, muzycznej i telewizyjnej, oraz otworzyłoby drogę do ekspansji potężnej amerykańskiej branży filmowej i muzycznej na europejskim rynku.

"Francja jest gotowa posunąć się nawet do weta. Tu chodzi o naszą tożsamość, to nasza walka" - powiedział w parlamencie premier tego kraju Jean-Marc Ayrault.

Obecny projekt mandatu negocjacyjnego zakłada objęcie usług audiowizualnych przyszłą umową o wolnym handlu, ale w odpowiedzi na obawy Francji, popieranej przez kilkanaście innych krajów, w tym Polskę, Komisja Europejska wpisała do tekstu mandatu trzy "zabezpieczenia" mające gwarantować utrzymanie wyjątku kulturalnego. Zapisy te przewidują, że przyszła umowa o wolnym handlu z USA nie ograniczy istniejących mechanizmów wspierania kultury przez kraje członkowskie, nietknięte pozostaną też unijne formy wspierania przemysłu filmowego. Ponadto już po zawarciu umowy o wolnym handlu z USA Unia będzie mogła dostosować swoje regulacje wspierania sektora audiowizualnego do zmieniających się technologii, np. internetowych.

Komisja Europejska oraz część krajów, w tym Niemcy czy Wielka Brytania, uważa, że mandat do negocjacji handlowych ze Stanami Zjednoczonymi powinien być jak najszerszy. "Wyjątki mogą tylko osłabić mandat, czego chcemy uniknąć. Ryzykujemy, że Amerykanie też określą swoje wyjątki z umowy" - przyznał unijny dyplomata. Według niego dotychczas USA nie zasygnalizowały, że chcą wyłączyć jakieś dziedziny z rozmów o wolnym handlu. "Powinniśmy unikać ogłaszania tematów tabu na tym etapie" - ocenił niemiecki minister gospodarki Philipp Roesler w trakcie niedawnej konferencji w Berlinie.

więcej informacji:

Komisja Europejska RSS ALERT    /    umowa handlowa UE-USA RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.23.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.