Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Fresh Logistics: W Polsce brakuje 100-150 tys. kierowców ciężarówek

- Deficyt kierowców na rynku się pogłębia. Szacuje się, że na rynku brakuje od 100 do 150 tys. kierowców. Co więcej, niewiele robi się żeby zapewnić wzrost dostępnej na rynku liczby kierowców w kolejnych latach. Perspektywy na 2025 rok mówią, że deficyt sięgnie 300 tys. kierowców - mówi Marcin Turski, Dyrektor Sprzedaży i Obsługi Klienta, Fresh Logistics Polska Sp. z o.o..

Fresh Logistics: W Polsce brakuje 100-150 tys. kierowców ciężarówek
Marcin Turski, Dyrektor Sprzedaży i Obsługi Klienta, Fresh Logistics Polska Sp. z o.o., fot. Raben

Marcin Turski wskazuje, że na koszty w branży logistycznej wpływają w głównej mierze koszty pracy.

- Wzmożenie tego zjawiska powoduje fakt, że w głównych regionach, w których zlokalizowana jest działalność logistyczna, a więc woj. mazowieckie, Poznań, Trójmiasto, Śląsk, czyli miejsca skrzyżowań autostrad i głównych węzłów logistycznych, bezrobocie jest najniższe. W rejonach gdzie koncentrują się centra logistyczne sieci handlowych, centra dystrybucyjne otwierają takie firmy jak Amazon mamy natężenie zjawiska rosnących kosztów pracy - mówi.

Pracownicy Fresh Logistics to w dużej mierze kierowcy.

- Deficyt kierowców na rynku się pogłębia. Szacuje się, że na rynku brakuje od 100 do 150 tys. kierowców. Co więcej, niewiele robi się żeby zapewnić wzrost dostępnej na rynku liczby kierowców w kolejnych latach. Perspektywy na 2025 rok mówią, że deficyt sięgnie 300 tys. kierowców. Nie pomagają nam regulacje prawne polskie i europejskie. Płaca minimalna w Niemczech, tzw. prawo Macrona, dyrektywa o delegowaniu pracowników - to zjawiska, które wzmacniają protekcjonizm państw Europy Zachodniej i nie pomagają w prowadzeniu działalności. Jest ciężko - mówi Turski.

Marcin Turski przyznał, że udział kierowców z Ukrainy w Fresh Logistics rośnie z miesiąca na miesiąc.

- Oznacza to, że procesy, które w firmie funkcjonują muszą być zrozumiałe do tego stopnia żeby ktoś, kto nie jest Polakiem i nie do końca zna język, był w stanie w nich funkcjonować i wykonywać swoją pracę w sposób standardowy. To oznacza kilka konsekwencji. Po pierwsze pracownik musi wiedzieć jak daną czynność wykonać, po drugie mieć to opisane, a po trzecie stosować się do tego opisu i być samodzielny. Praktyka pokazuje, że w wielu miejscach działamy w sposób poprawny i realizujemy wymogi klientów, ale nie zawsze jest tak, że w każdej lokalizacji dany etap procesu jest wykonywany tak samo. Wiedza jest przekazywana, ale nie jest spisana. Dlatego to potężna praca dla nas żeby to wszystko opisać i sprawić żeby pracownicy w tym poprawnie funkcjonowali - dodał.

Branżę logistyczną dotyka także wzrost kosztów energii. Dyrektor Sprzedaży i Obsługi Klienta Fresh Logistics Polska przyznał, że wzrost kosztów usług logistycznych w poprzednich latach wynosił ok. 6-7 proc. rocznie.

-Patrząc na zjawiska, które nas dotykają można przewidywać, że w kolejnym roku nie będzie to poziom niższy. Oznacza to, że koncentracja na procesie i na wspólnym podejściu zyskuje na znaczeniu. Patrząc na cały łańcuch dostaw, proces zaczyna się na polu a kończy na widelcu. Część uczestników patrzy tylko na swój wycinek i jest to krótkowzroczne. Najwięcej oszczędności można bowiem znaleźć na punktach styku między poszczególnymi uczestnikami łańcucha. Rozmowa jest możliwa kiedy każdy z uczestników popatrzy na całość procesu, a nie tylko na swój wycinek - dodał.

Wypowiedź zarejestrowaliśmy podczas wydarzenia "Agrokonferencja Agro-Ring: Starcie kosztów" zorganizowanej w Łodzi przez Bank BGŻ BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Turski RSS ALERT    /    Fresh Logistics RSS ALERT    /    Raben RSS ALERT    /    logistyka RSS ALERT    /    koszty pracy RSS ALERT    /    rynek pracy RSS ALERT    /    kierowcy ciężarówek RSS ALERT    /    kierowcy RSS ALERT    /    pracownicy z Ukrainy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.