Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

FRSiH 2018: Sukces polskiej branży spożywczej tkwi w determinacji ludzi biznesu i akceptacji konsumenta

O sukcesie polskiej branży spożywczej zdecydowała determinacja ludzi biznesu i akceptacja konsumenta - mówił Czesław Siekierski, poseł do Parlamentu Europejskiego i przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi PE podczas debaty otwierającej Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.

FRSiH 2018: Sukces polskiej branży spożywczej tkwi w determinacji ludzi biznesu i akceptacji konsumenta
Czesław Siekierski, fot. PTWP

Czesław Siekierski podkreślił, że pierwszy etap przemian gospodarczych po 1989 r. polska gospodarka przeszła szybko.

- Był to proces bolesny, ale właściwie w 1994 r., kiedy podpisywaliśmy układ stowarzyszeniowy z UE, byliśmy przygotowani na akcesję. Szybkie zaadaptowaliśmy się do funkcjonowania w gospodarce rynkowej. Zdecydowała o tym determinacja ludzi biznesu, ale i akceptacja konsumenta. Po 1994 r. podjęliśmy działania dostosowawcze, nastąpiło otwarcie na kapitał, który wniósł know-how. To dało inne spojrzenie na funkcjonowanie sektora - dodał.

Siekierski przypomniał, że dziś znakomita większość eksportu polskiej żywności trafia na rynek UE.

- Na kilka lat przed wejściem do UE przyjęliśmy tzw. podwójne zero w wymianie handlowej z UE.  To otworzyło nam eksport. Przyjęcie standardów i wymogów związanych z akcesją było bolesne, ale widać na przykładzie sektora mlecznego jak następowała koncentracja produkcji i dostosowanie do wymogów rynku - mówił.

- Eksport dziś idzie w 70 proc. na rynek UE, co ma swoje pozytywy i negatywy. Jak spojrzymy na strukturę produkcji to nasze zadowolenie jest nieco mniejsze, ale saldo eksportu jest adekwatne do eksportu całej Unii. Coraz większą rolę odgrywają uwarunkowania rynku światowego. W porównaniu z firmami globalnymi mamy za słabą infrastrukturę finansową, bankową i ubezpieczeniową w zakresie realizacji eksportu - dodał.

Siekierski wskazał, że polski biznes powinien przechodzić na zarządzanie oparte na fachowcach i specjalistach, gdyż, jak zauważył, doświadczenia i zdolności osoby tworzącej firmę nie przekazuje się w genach.

- W kolejnych latach będzie rosło znaczenie globalizacji. Jeśli chcemy funkcjonować na rynku światowym to róbmy to, co Holendrzy i Niemcy. Infrastruktura, fundusze gwarancyjne ubezpieczeniowe i promocyjne to jedno, ale bardzo istotna jest infrastruktura ludzka, a więc kontakty. Niektóre polskie firmy sprzedają za granicę za pośrednictwem firm holenderskich czy niemieckich. Uzyskują mniejszy zysk, ale daje im to większą stabilność - dodał.

W ocenie Czesława Siekierskiego w przemyśle rolno-spożywczym niezbędna jest integracja pionowa. 

- Przetwórca musi wpływać także na jakość surowca. Wiemy, że będą problemy związane z ograniczeniem zasobów: wodą czy jakością ziemi. Pewnych rzeczy nie da się zapisać w dyrektywach. Musi być dialog i wzajemne poszanowanie. Wspólna Polityka Rolna ma coraz mniejszy wpływ na sytuację rolnictwa w w Europie. Coraz większą rolę odgrywa sytuacja na rynkach światowych, embargo rosyjskie, porozumienia regionalne już zawarte: z Kanadą i Japonią, jak również negocjowane: z Nową Zelandią, Australią, Japonią. Firmy muszą być aktywne w strukturach organizacji branżowych, aby przyjmować pewne informacje z wyprzedzeniem i się do nich dostosować. Dlatego polecam czynny udział w tego rodzaju zrzeszeniach na szczeblu europejskim - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

FRSiH 2018 RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    Wspólna Polityka Rolna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.