Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

FRSiH 2018: Sukcesja jednym z największych wyzwań dla polskich firm spożywczych

– 89 proc. firm, które działają w Polsce wciąż należy do pierwszego pokolenia właścicieli. Przypadki sukcesji były dotąd nieliczne i najczęściej dotyczyły rodziny. Jako bank pomagamy w tym procesie, ale trzeba zaznaczyć, że nie ma wypracowanych dobrych praktyk dotyczących sukcesji na polskim rynku. To nigdzie na świecie nie jest łatwe, musimy się tego nauczyć - mówił Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę, BGŻ BNP Paribas, podczas debaty ,,Sukcesy i wyzwania – trzy dekady budowy polskiego biznesu spożywczego", inaugurującej XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu

FRSiH 2018: Sukcesja jednym z największych wyzwań dla polskich firm spożywczych
Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę, BGŻ BNP Paribas, fot. Żelazna Studio

Bartosz Urbaniak zwrócił uwagę, że charyzma właściciela często bywa elementem sukcesu przedsiębiorstwa, a dzieciom czasem ciężko wzrasta się w cieniu wybitnego ojca. Decyzja o przekazaniu władzy bywa więc bardzo trudna, a problem ten występuje pod każdą szerokością geograficzną. - Warto pamiętać, że sukcesja nie oznacza, że firma pozostanie w rodzinie. Można ją przekazać także "na zewnątrz", powierzając zarządzanie doświadczonym menedżerom - podkreślił panelista. 

Przedstawiciel BGŻ BNP Paribas prognozuje, że obecna sytuacja rynkowa będzie sprzyjać przede wszystkim dużym przedsiębiorstwom oraz małym firmom. – Duzi gracze z definicji mają łatwiej, mikro- i małe firmy są elastyczne i szybko dostosowują się do konkretnych uwarunkowań, mają duże możliwości adaptacyjne. Największe wyzwania czekają sektor MSP – tym przedsiębiorstwom stosunkowo najtrudniej pozostać konkurencyjnymi. Rynek ma już wobec nich wysokie oczekiwania, a same firmy muszą uporać się m.in. z kwestiami sukcesji, informatyzacji, wprowadzeniem kultury korporacyjnej - mówił Bartosz Urbaniak. 

Niewątpliwie jedynym z kluczowych czynników sukcesu jest pozyskanie finansowania na rozwój. – Kiedy w latach 90-tych zaczynałem pracę w bankowości oprocentowanie kredytów wynosiło ponad 50 proc. Pamiętajmy, że to także kwestia ówczesnej inflacji. Teraz jest oczywiście dużo łatwiej: wskaźniki kredytów nieregularnych i rezerw są znacznie niższe, na rynku jest morze kapitału, a stopy procentowe są niskie. Banki są jednak ostrożne - podkreślił ekspert.

I dodał, że sektor bankowy stara się wspierać firmy eksportujące swoje produkty. – To naturalny etap w rozwoju przedsiębiorstw. Większość towarów eksportujemy do krajów Unii Europejskiej. To stabilne, ale i trudne rynki, na których trzeba spełniać oczekiwania konsumentów. Banki idą tu ramię w ramię z klientami. Kolejnym stadium rozwoju jest wejście na rynki trzecie. Polskie firmy mają jedne z wyższych wycen nawet w skali całego świata - to pokazuje, jak mocny jest polski rynek i jak go widzą inwestorzy - mówił Bartosz Urbaniak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Bartosz Urbaniak RSS ALERT    /    FRSiH 2018 RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.