Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

FRSiH 2019: Polskim firmom spożywczym łatwiej przejmować w Europie Środkowej niż Zachodniej

- Mało jest przypadków przejęć przez polskie firmy brandów w Europie Zachodniej. Z naszego punktu widzenia łatwiej przejmować w Europie Środkowej i Wschodniej jak Maspex - mówił Artur Marszałkiewicz, partner zarządzający, Corporate Finance, CRIDO podczas sesji "Totalna integracja. 2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej" na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.

FRSiH 2019: Polskim firmom spożywczym łatwiej przejmować w Europie Środkowej niż Zachodniej
Artur Marszałkiewicz, partner zarządzający, Corporate Finance, CRIDO, fot. PTWP

W pierwszej części dyskusji Artur Marszałkiewicz przyznał, że proces konsolidacji w polskim sektorze rolno-spożywczym będzie się nasilał.

- Przyczyn jest wiele, m.in. sukcesja. Dziś wszyscy szukają brandów i dotarcia do ostatecznego konsumenta. Można dostrzec też nowy trend: szukanie żywności, która ma w sobie pierwiastek bio. Wszyscy chcą się dziś zdrowo odżywiać, zwracają uwagę na opakowanie. To zjawisko będzie determinowało rynek transakcji w następnym roku - dodał.

W ocenie przedstawiciela Crido rok 2019 specjalnie nie wyróżniał się dużą falą transakcji fuzji i przejęć na rynku spożywczym.

- Jeśli chodzi o branże to transakcje pojawią się w sektorach, które są mniej skonsolidowane, gdzie liczy się brand i gdzie występuje szersza obecność polskiego prywatnego biznesu. To właśnie tam prędzej czy później zostanie zaakcentowana kwestia sukcesji. Warto wspomnieć, że konsolidacja sensu stricto, czyli łączenie się firm, nie jest w Polsce nadmiernie popularna - dodał.

W drugiej części dyskusji rozmawialiśmy o protekcjonizmie jako barierze dla przejmowania przez polskie firmy konkurentów z zagranicy.

- Eksportujemy żywność na największe rynki UE: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy. Warto jednak pomyśleć co tam eksportujemy: eksportowanie nieprzetworzonych surowców czy produktów nie pod własnym brandem to duże ryzyko. Z drugiej strony w krajach takich jak Niemcy czy Francja budowanie własnych brandów jest trudne. Mało jest przypadków przejęć przez polskie firmy brandów w Europie Zachodniej. Colian to jeden z niewielu wyjątków. Z naszego punktu widzenia łatwiej przejmować w Europie Środkowej i Wschodniej jak Maspex, który zrobił kilka transakcji w Rumunii - dodał.

W trzeciej części debaty mowa była o sukcesji i związanych z nią wyzwaniach.

- Kluczowe pytanie, jakie musi sobie zadać nestor, dotyczy dzieci. Czy chcą pracować w jego biznesie? Czy nie mają innych zainteresowań? Czy mają dryg do biznesu, bo może nie odziedziczyły go po założycielu? Jeśli nie, jednym z wyjść jest sprzedaż biznesu i pewnie to będzie najczęstsza odpowiedź. W Europie Zachodniej, gdzie kapitalizm trwa dwa wieki, 2-3 pokolenie de facto już nie zarządza i nie jest właścicielem firmy. Są konstytucje, fundacje rodzinne, czyli wehikuły, które oddzielają zarządzanie i własność pozwalając rodzinie korzystać i czerpać pożytki z tego, co wypracował założyciel tak żeby sprzedaż nie była jednorazowym zastrzykiem gotówki. Sukcesja to bardzo trudny proces, do którego dochodzą obustronne emocje i tak naprawdę rodzina musi się dogadać między sobą - podsumował Marszałkiewicz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

więcej informacji:

Artur Marszałkiewicz RSS ALERT    /    Crido RSS ALERT    /    FRSiH 2019 RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    Colian RSS ALERT    /    Maspex RSS ALERT    /    konsolidacja branży spożywczej w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.93.74.227
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.