Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

FRSiH 2019: Wejście polskiej firmy na rynek Europy Zachodniej ze swoją marką jest trudne

- Wejście czy to w "spożywce" czy branży AGD polskich firm do Europy Zachodniej z własną marką jest trudne. Historie, które kończyły się sukcesem to sytuacje przejęcia marek lub sieci dystrybucyjnych albo kombinacji tych dwóch czynników - mówił Piotr Mietkowski, dyrektor zarządzający Bankowości Inwestycyjnej na Europę Środkową i Wschodnią, WNP, Grecję i Turcję w Grupie BNP Paribas podczas sesji "Totalna integracja. 2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej" na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.

FRSiH 2019: Wejście polskiej firmy na rynek Europy Zachodniej ze swoją marką jest trudne
Piotr Mietkowski, fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 08-11-2019, 08:58

W pierwszej części dyskusji Piotr Mietkowski przyznał, że klimat dla fuzji i przejęć w branży spożywczej jest pozytywny.

- Może nie jest to rekordowy rok, ale ostatnie lata pokazują silną dynamikę rynku fuzji i przejęć w różnych sektorach. Dla inwestorów zewnętrznych branża rolno-spożywcza jest postrzegana jako bezpieczna i mniej podatna na cykle koniunkturalne. Dla inwestorów zagranicznych ważna jest też duża rozpoznawalność polskich produktów. Jest duża chęć przejmowania polskich przedsiębiorstw. Z drugiej strony z ostatnich 30 transakcji jedną trzecią stanowiły nabycia z zagranicy, a dwie trzecie to przejęcia dokonane przez podmioty polskie. Klimat do fuzji i przejęć jest nadal pozytywny. Na rynku jest dużo podmiotów małych, które są ciekawe do przejęcia i do konsolidacji - dodał.

W ocenie przedstawiciela BNP Paribas rynek M&A napędzany jest przez procesy sukcesji.

- Z drugiej strony coraz więcej firm takich jak Colian jest na tyle dużych, aby samemu przejmować podobne firmy zagranicą - mówi.

W drugiej części debaty Mietkowski zwrócił uwagę, że dla wielu polskich firm spożywczych wejście na rynek zagraniczny z własną marką jest trudne.

- Przejęcie lokalnej firmy bardzo pomaga. Oczywiście, spodziewane spowolnienie ekonomiczne na pewno przełoży się na proces inwestycyjny. Wyceny spółek są dzisiaj na kosmicznych poziomach. Kupowanie spółki po wysokiej cenie może być dyskomfortowe w momencie spowolnienia, niemniej konsolidacja mniejszych i średnich podmiotów może wtedy przyspieszyć - dodał.

Ekspert zwrócił uwagę, że w Polsce niewiele obserwujemy czystej konsolidacji, tj. fuzji podmiotów.

- Fuzje i przejęcia to głównie przejęcia: zakup, sprzedaż. Bardzo mało jest transakcji z funduszami, gdzie mamy złożenie dwóch spółek do jednej czystej konsolidacji, która może potem stać się bazą do dalszego wzrostu - podsumował.

Piotr Mietkowski nie zgodził się z tezą, że protekcjonizm w UE się nasila.

- On zawsze był. Natomiast wiemy, że wejście, czy to w "spożywce" czy branży AGD, polskich firm do Europy Zachodniej z własną marką jest trudne. Historie, które kończyły się sukcesem to sytuacje przejęcia marek firm, sieci dystrybucyjnych albo kombinacji tych dwóch czynników. Trudno jest penetrować duży rynek, ale i mały kiedy to się robi z oddalenia. Przejęcie lokalnej firmy na pewno bardzo pomaga - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Piotr Mietkowski RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT    /    FRSiH 2019 RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    konsolidacja branży spożywczej w Polsce RSS ALERT    /    protekcjonizm w UE RSS ALERT    /    protekcjonizm RSS ALERT    /    ekspansja zagraniczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.234.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.