Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

FRSiH: prawo nie nadąża za zmianami rynkowymi

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-11-2015, 21:28
FRSiH: prawo nie nadąża za zmianami rynkowymi
Magdalena Nasiłowska, radca prawny, DLA Piper Wiater, podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Fot. PTWP

W opinii  Magdaleny Nasiłowskiej, radcy prawnego, DLA Piper Wiater, przepisy prawne nie zawsze nadążają za zmieniającymi się tendencjami rynkowymi. -  Ustawodawca stara się śledzić trendy. Zazwyczaj jednak trendy zmieniają się zanim przepisy prawne wejdą w życie, czy zostaną znowelizowane – podkreśliła Nasiłowska w podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

W opinii ekspertki w Polsce istnieją co prawda regulacje dotyczące kwestii związanych z oznaczaniem produktów żywnościowych oraz wymogami dotyczącymi sposobu podania informacji o produkcie, ale ciągle brakuje ostatecznych przepisów, które stanowiłby wystarczającą informację dla konsumentów. 

- Ustawodawca idzie w dobrym kierunku, ale jest wiele rozporządzeń na szczeblu unijnym, które budząc liczne kontrowersje. Są one niezrozumiałe dla producentów, ale i dla specjalistów - mówiła Nasiłowska.

Jako przykład tego typu rozwiązań podała nową listę oświadczeń żywnościowych i zdrowotnych, w przypadku której Komisja Europejska z dwuletnim opóźnieniem wprowadziła zamkniętą listę. Regulacje prawne ciągle nie dają konsumentowi pełnej możliwości weryfikacji produktu. 

- Ciągle jesteśmy na tym poziomie, że ustawodawca wprowadza szereg nowych obowiązków, ale z drugiej strony konsument jest ciągle zagubiony i nie do końca potrafi czytać etykiety. Ciągle jest dużo do zrobienia, pozostają liczne niejasności -podkreśliła Nasiłowska. Jak dodała bardzo istotny jest problem świadomości konsumenta, która ma nawet większe znaczenie niż działalność legislacyjna ustawodawcy. 

- Niejednokrotnie to, co konsument myśli o danym produkcie czy składniku nie znajduje potwierdzenia w regulacjach prawnych. Większym zadaniem jest uświadamianie konsumenta.  Duża tu rola rządu i instytutów, chociażby Instytutu Żywności i Żywienia. Dbanie o to żeby konsument dotarł do przepisów, a raczej dostał ich skrót oraz informacje jak ma postępować jest na pewno dużo ważniejsza - zauważyła Magdalena Nasiłowska. 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 080) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH